Fram till idag har det varit obligatorisk pant på PET-flaskor och metallburkar med drickfärdig läsk och öl. Axfood blir nu först i Sverige med att införa pant även på saftflaskor. ”Ökad pant är bra för såväl klimatet som för minskad nedskräpning”, kommenterarr Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.
Det handlar i ett första steg om fyra saftflaskor av det Axfoods egna varumärke Premier, som från september i år kommer att vara möjliga att panta, meddelar man. Detta inte enbart i Axfoods egna butikskedjor Willys och Hemköp, utan i alla butikskedjors pantautomater runt om i Sverige. Panten på saftflaskorna är 1 kr.
– Vi är de första som gör detta på frivillig väg. Ökad pant är bra för såväl klimatet som för minskad nedskräpning, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.
Lisa Säfwenberg, förpackningsutvecklare på Axfood, har jobbat med de praktiska detaljerna under närmare ett år. Snart kommer det också alltså att märkas i butik.
– De saftflaskor som nu är aktuella är av mycket hög kvalitet, vilket betyder att de också kan återanvändas i produktionen av nya plastflaskor.
Åsa Domeij ser nyheten om pant på saftflaskor som ett första steg till en förändrad och utvidgad syn vad gäller återvinning.
– Jag hoppas förstås att pant införs på betydligt fler dryckesförpackningar i framtiden.
Fakta: I fjol pantade varje svensk i snitt 169 burkar och PET-flaskor. I 90 procent av Sveriges kommuner ökade pantningen jämfört med året innan och totalt återvanns 1,65 miljarder förpackningar, enligt Returpack.