Mathandeln på nätet fortsätter öka
Förra året omsatte mathandeln på nätet runt 3 miljarder kronor inklusive moms förra året. Detta enligt Svensk Digital Handel (tidigare Svensk Distanshandel) som tagit fram rapporten ”Digital mathandel”.
Därmed är livsmedelsbranschen en av nätets snabbväxare, om än från låga nivåer. Och ökningstakten spås hålla i sig, rapporterar Dagens Handel.
Rapporten bygger på en konsumentundersökning, en webbenkät samt på företagsintervjuer.
E-handeln i Sverige omsatte totalt 42,9 miljarder kronor under förra året, vilket motsvarar en tillväxt om 16 procent. Därmed står e-handeln för 6,4 procent av den totala omsättningen inom svensk detaljhandel.
Av de 3 miljarder kronor som livsmedelshandeln omsatte via nätet i Sverige uppskattar HUI att lösplock står för 50 procent av omsättningen och matkassar eller specialvaruköp för 50 procent.
Den totala livsmedelshandeln omsatte 275 miljarder kronor, vilket gör att andelen som handlas på nätet motsvarar drygt 1 procent.
/FoodMonitor