daDSC 0045
Assistent räddade konsument från att kvävas av Dafgårds färdigrätt
En konsument som är förlamad och äter med hjälp av en assistent var nära att kvävas av färdigmattillverkaren Dafgårds produkt ”Biff Mozzarella”. Endast ett snabbt ingripande av assistenten räddade situationen. En 4.8 centimeter lång träbit fanns i färdigrätten. Detta enligt en anmälan till Livsmedelsverket nyligen.
”Klagande i fråga är förlamad och äter med hjälp av assistent. Klagande skulle äta en färdigrätt från Dafgård. Potatismos med mozzarella biff. I en tugga med potatismos fanns en träbit som fastnade i halsen. Då klagande inte har hostreflexer kunde det gått illa, men tur var att assistenten insåg att något var fel och gjorde någon slags manöver så biten lossnade”, skriver statsinspektör Joakim Mueller Bäckman i ett mejl om händelsen.
Den drabbade konsumenten skickade in träbiten till Dafgårds som nu påstår att det frågan om en ”omfröad” morot och inte en träbit. ”Omfröade” morötter kan enligt bolaget utveckla träliknande delar.
FoodMonitor har bett Dafgårds kommentera ärendet. Men annat än att säga att det är en ”omfröad” morot vill bolaget inte ge några andra kommentarer.
Den aktuella konsumenten verkar enligt Joakim Mueller Bäckman inte tro på bolagets förklaring.
Enligt uppgift har Dafgårds erbjudit konsumenten mellan tio och femton tusen kronor i ersättning.
Konsumenten tackar enligt uppgift nej till detta låga bud från bolaget och vill istället ha 300 000 kronor.
Dafgårds vägrar att kommentera dessa uppgifter.
Det är inte första gången Dagfgårds produkter är nära att kväva konsumenter. I januari i år inträffade en liknande händelse. Den gången var det frågan om en plastbit i bolagets färdigrätt "Chicken Red Curry".
HÅKAN FRISELL