Nu har det kommit in ännu en anmälan till Konsumentverket som gäller en ugnslucka som exploderat. Som så många gånger tidigare är det frågan om en produkt från vitvarujätten Electrolux.
– Jag satt ute på altanen och hörde en smäll och hade två hundar som fullständigt chockade sprang omkring i glassplittret. Det är tre glasskivor i ugnen och den mittersta rutan den krackelerade medan den yttersta den fullständigt spreds över huset, säger Ulf Lennerö, som bor i Stockholmsområdet och hade köpt sin ugn i en butik som tillhör butikskedjan Elon för drygt två år sedan.
– Det var en rejäl smäll kan jag säga. Jag blev riktigt chockad.
Explosionen inträffade tidigare denna månad och Ulf Lennerö reklamerade ugnen till Electrolux. Men bolaget hävdar enligt honom att det inte är frågan om något fabrikationsfel.
Electrolux har tidigare hävdat att det är konsumenterna själva som orsakar att ugnsluckorna exploderar genom stöta till dem. Hur ser du på det? – Det stämmer ju inte i det här fallet för det fanns inte någon i närheten. Två hundar var på golvet men ugnen sitter så högt upp så de har inte ens kunnat komma åt den om de hade hoppat.
Hur tycker du att bolaget har agerat i det här fallet? – Mycket dåligt. De har varit väldigt snorkiga och otrevliga.
Vem har du haft kontakt med? – Det var reklamationsavdelningen på Electrolux i Stockholm, säger Ulf Lennerö.