Matjätten Coop´s dotterbolag Coop Butiker & Stormarknader slarvar med sina betalningar. Över 100 ansökningar om betalningsförelägganden har hamnat hos inkassobolag det senaste året. Totalt rör det sig om runt en miljon kronor. Det rapporterar tidningen Dagens Industri.
”När ett stort företag inte kan hantera sina betalningar är slutsatsen man kan dra att rutinerna inte fungerar så bra”, säger Annika Billberg, informationschef på inkassoföretaget Intrum Justitia, till DI.
I år har Coop redan hunnit dra på sig 10 ansökningar om betalningsföreläggande, däribland ett från läskjätten Coca-Cola. Coop att fallit till föga och nu betalat sex av dem.
Enligt Coop är anledningen till den dåliga betalningsmoralen att leverantörer ibland skickar till gamla bolagsnamn som inte längre existerar inom koncernen. Andra fakturor har gått till enskilda butiker när de egentligen skulle ställts till bolaget.
”Problemet är väl att informationen inte har gått fram på ett eller annat sätt, antingen att vi inte har informerat eller att informationen inte har mottagits korrekt på andra sidan”, säger Janne Pettersson, pressekreterare, Coop, till DI.