Att hjälpa fattiga människor att hitta arbete är mycket berömvärt. Men festivalen "The Island", med världsartisten David Guetta, som gick av stapeln i Karlstad i helgen tycks ha gått alldeles för långt. FoodMonitor har uppgifter från en källa om att festivalen utnyttjat en grupp EU-migranter till att städa festivalområdet och för det gett dem uselt betalt.
EU-migranterna, uppskattningsvis ett 10-tal personer i olika åldrar, har samlat in tomburkar och städat festivalområdet. För besväret efter att ha, som det verkar, varit igång från det att festivalet slutade på natten ända fram till in på eftermiddagen på söndagen skulle de få "en hundralapp". Det är ännu oklart om det är för hela gruppen eller per person.
Frågan är också om migranterna fick behålla den pant de samlat ihop. FoodMonitor kunde observera hur personalen på festivalen skrek till varandra att migranterna inte fick lämna området med panten.
En av huvudsponsorerna för festivalen är bryggerijätten Heineken.
Är användningen av EU-migranter verkligen förenligt med det avtal Heineken och festivalen har sinsemellan?
Arrangören av festvalen är företaget Live Nation Sweden AB, som enligt sin senaste årsredovisning till Bolagsverket omsätter 660 miljoner kronor och har 59 anställda.
Ett sådant företag borde ha gett EU-migranterna en skälig lön enligt kollektivavtal för utfört arbete. Inte ge dem ”en hundralapp" och, som det verkar, lura dem på panten från de burkar som de plockar upp och tror att de får behålla.
Så här förklarar Live Nation Sweden AB det inträffade:
”EU-migranter ville ta sig in på området för att plocka tomflaskor, vilket är ganska vanligt i samband med utomhuskonserter. Istället för att neka dem tillträde och skapa konflikt så släppte man in dem. En person i festivalorganisationen tog då ett privat initiativ att erbjuda dessa tre personer att delta i städarbetet tillsammans med den förening som städade och även ge dem en summa pengar från egen ficka, en summa som enligt denna person var mer än skälig för insatsen som tog cirka två timmar”, skriver Kristofer Åkesson, pr-chef på Live Nation Sweden AB, i ett mejl till FoodMonitor.
”Vad gäller frågan om de fick behålla panten så fick de så klart det.”
/FoodMonitor
FoodMonitor-Fakta: Live Nation Sweden AB. Omsättning: 660 miljoner kronor (2014). Resultat före skatt: 1.4 miljoner kronor. Antal anställda: 59.