Mejerisatsning i Afrika
Arla fortsätter att expandera i Afrika genom två nya joint venture-företag i Nigeria och Senegal. Två nya lokala partners, Tolaram i Nigeria och Attieh Group i Senegal, kommer att stå för distributionen, meddelar man.
Enligt Arla är samarbetena en del av strategin att satsa på marknader utanför EU för att säkerställa högsta möjliga värde för ägarna Arlaböndernas mjölk.
Arlas målsättning är att öka den årliga omsättningen i området söder om Sahara från cirka 90 miljoner euro till cirka 460 miljoner euro år 2020. Detta ska uppnås främst genom försäljning av mjölkpulver och mjölk efterfrågas bland den snabbt växande medelklassen i och runt storstäderna. Så småningom ska även smör och ost ingå i försäljningen.
– Med högre levnadsstandard ökar familjers efterfrågan på säkra och prisvärda livsmedel. Västafrika står inför ett mjölkunderskott, vilket ger Arla en möjlighet att erbjuda mjölkpulver och andra mejeriprodukter som uppfyller konsumenternas behov. Vi är här för att bygga en långsiktig verksamhet och det kräver starka lokala partners, kommenterar Steen Hadsbjerg, chef för Arlas verksamhet i Afrika, söder om Sahara
I Nigeria finns Arla redan på plats med en årlig omsättning på cirka 80 miljoner euro, men hittills har verksamheten baserats på olika distributionsavtal. Genom att placera all nuvarande och framtida verksamhet i det nya joint venture-företaget med Tolaram Group räknar Arla med att öka sin omsättning till 240 miljoner euro år 2020.
– Nigeria är en av de största marknaderna för mejeriprodukter i Afrika. För att lyckas i Afrika måste vi lyckas i Nigeria. Befolkningen växer med 2–3 procent per år, och människorna är unga, ambitiösa och allt mer välutbildade. Detta gör Nigeria till en perfekt marknad för Arlas strategi i Afrika, säger Steen Hadsbjerg.
/FoodMonitor