Stark ökning för mat på nätet
D-food Index från Svensk Digital Handel visar att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 43 procent under andra kvartalet 2015 jämfört med samma period förra året.
Den starka tillväxttalen tyder på att intresset för att handla livsmedel på nätet fortsätter att öka, konstaterar man på Svensk Digital Handel.
– Aktörerna har satsat mycket på marknadsföring och andra säljdrivande aktiviteter, vilket ger resultat i form av att allt fler konsumenter testar att handla livsmedel på nätet, kommenterar Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel, och fortsätter:
– Även detta kvartal är det lösplocksförsäljningen som ökar mest. Lösplock ökade med 56 procent samtidigt som matkassarna ökade med 31 procent under samma period.
– Hittills i år har livsmedelsförsäljningen ökat med 44 procent, och prognosen är att branschen kommer att omsätta drygt 4 miljarder kronor under 2015. Med den här utvecklingstakten kommer den prognosen sannolikt att överträffas.
/FoodMonitor