Dryckestillverkaren Spendrups meddelar den kolsyrade fruktdrycken Loka Crush går mycket bra. Trots att drycken har 70 procent mindre socker än vanlig läsk är den enligt bolaget idag en av de mest säljande i dagligvaruhandeln och servicehandeln.
”Lanseringen av Loka Crush fick en flygande start våren 2014. Budgeten som var satt till 2,5 miljoner liter det första året passerades med råge – under 2014 såldes över 11 miljoner liter och efter 14 månader såldes hela 18 miljoner liter. Även för handlarna var satsningen mycket lyckad. Under de första 11 månaderna bidrog Loka Crush med cirka 120 miljoner kronor i totalt försäljningsvärde i detaljistledet”, skriver Spendrups i ett pressmeddelande.
/FoodMonitor
FoodMonitor-Fakta:
Loka Crush (källa: Spendrups).
Produktens försäljning i värde: 150 miljoner kronor.
Produktens marknadsandel i sin kategori: 3.6 procent i kategorin läsk.
Den totala omsättningen för kategorin läsk var det senaste året 3 861 miljoner kronor.