Som FoodMonitor berättat om tidigare så säljer Systembolaget spriten Hälge som Konsumentverket anser strider mot lagen. Nu har Systembolaget valt att svara per mejl på några frågor från FoodMonitor.
Varför fortsätter ni sälja whiskyn Hälge i era butiker, och marknadsföra den på nätet och i butik, som Konsumentverket anser strida mot Alkohollagen och Marknadsföringslagen?
”Det är riktigt att det aktuella ärendet tydliggör att Konsumentverket anser att artikelns märkning strider mot gällande regelverk. Konsumentverket eftersträvar emellertid frivillig rättelse och ger leverantören möjlighet att yttra sig och redogöra för de åtgärder man kommer genomföra med anledning av Konsumentverkets skrivelse. Systembolaget kommer självfallet att följa och rätta oss efter utfallet i detta ärende och hantera artikeln därefter”, skriver Elina Yli-Torvi, pressekreterare på Systembolaget, i ett mejl till FoodMonitor.
Anser ni er vara medverkansansvariga till de av Konsumentverket påstådda brotten mot gällande lagstiftning? Om inte, varför inte?
”Som nämnts ovan kommer vi rätta oss efter utfallet i detta ärende och hantera artikeln därefter.”
Strider inte er fortsatta försäljning av whiskyn Hälge mot ägardirektivet från staten?
”Frågan är om artikeln strider mot gällande lagstiftning till exempel i marknadsföringslagen och alkohollagen. Vi kommer inte fortsatt sälja artikeln i nuvarande märkningsutformning om det efter fortsatt prövning visar sig att märkningen av artikeln strider mot gällande regelverk och leverantören inte vidtar frivillig rättelse”, skriver Elina Yli-Torvi.