Försäljningen av flaskvatten utan kolsyra ökade med 183.5 procent i detaljhandeln i januari. Den totala försäljningen landade på 1.2 miljoner liter. Det meddelar branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Vattenparasiten i Östersund fick konsumenterna att tvivla på sitt kranvatten.
”Vattenparasiten i Östersund har sannolikt spelat en avgörande del i den ökade försäljningen. Plötsligt fick vi svenskar upp ögonen för att allt vatten i våra kranar inte är så rent som vi kanske trott”, konstaterar Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier.
Totalt såldes 86 miljoner liter drycker under januari, varav maltdrycker utgjorde 28 miljoner liter, softdrinks 43 miljoner liter och vatten 13 miljoner liter.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.