Fula Bonnier fortsätter plåga konsumenter som vill säga upp sin prenumeration
LEDARSTICK FoodMonitor har tidigare berättat om Bonnier-koncernens fula agerande. Nu har Konsumentverket fått nog när det gäller förlusttyngda tidningen Dagens Nyheters avtalsvillkor som gäller för konsumenter.
”… bolaget bör upphöra med att använda villkor som ställer krav på att uppsägning ska ske i viss form”, skriver myndigheter i ett brev i dagarna till AB Dagens Nyheter.
I DN:s avtalsvillkor står det att om en konsument vill säga upp sin tillsvidareprenumeration ska detta per telefon eller post.
Det har konsumenter reagerat på. En konsument har anmält att denne skickat brev men ändå inte lyckats avsluta sin prenumeration. En annan konsument ville avsluta sitt abonnemang per mejl. Men det går inte heller.
Andra konsumenter har haft liknande erfarenheter av förlusttyngda Bonnierägda Dagens Industri.
LÄS OCKSÅ: Konsumenter anmäler Dagens Industri
Att Bonnier-koncernen föraktar sina läsare vet vi sedan tidigare. Men att till varje pris försöka hindra konsumenter att säga upp sina prenumerationer på DI och DN är lågt.
Rådet till konsumenter blir: bestrid per post eller mejl och spara korrespondensen.
Även om bolaget inte verkar accepterar uppsägning annat än per telefon, och då de i samband med det är otrevliga mot konsumenter, så gäller enligt gällande lagstiftning uppsägning per post eller mejl.
HÅKAN FRISELL
LÄS OCKSÅ: Fula Bonnier