Konsument:
Nästan omöjligt för barn att äta gratis på Jensens Bøfhus
Hur komplicerat ska det egentligen vara att ta del av erbjudandet från restaurangkedjan Jensens Bøfhus om att barn äter gratis på söndagar? Det kan man fråga sig efter det att en konsument i söndags anmälde bolaget till Konsumentverket.
”På Jensens anges att barn äter gratis på söndagar, ett barn för varje fullbetalande vuxen. Vi var fem vuxna och fyra barn som besökte Jensens på Sveavägen idag, en av oss hade det clubkort som krävdes för att utnyttja erbjudandet. Personalen uppger då att clubkortet inte är aktiverat. När vi går in på nätet för att kolla anges dock att kortet är aktiverat och används. Personalen uppger då att om någon annan vuxen i sällskapet skaffar clubkonto på nätet, kan vi ta del av erbjudandet. Vi gör så, men då uppger personalen att ett kundnummer krävs”, skriver konsumenten i anmälan till Konsumentverket.
”Kundnumret finns varken i bekräftelsemailet som sänds ut efter att man registrerat sig som clubmedlem eller den information som visar sig när man som registrerad clubkund går in online. Det slutade med att vi betalade fullt pris för alla nio. Min slutsats är att det är omöjligt att ta del av erbjudandet utan flera veckors förberedelser med bland annat inväntan av ett plastkort som kommer via posten. När det är så krångligt, tycker jag att erbjudandet är klart vilseledande som det nu är utformat på meny och webbsidor.”
Så står det i bolagets marknadsföring på sin webbplats om Happy Sunday:
”Barn äter gratis” och ”barn äter gratis gäller ett barn per vuxen och barn till och med 12 år för medlemmar i Club Jensens. Gäller hela dagen och endast barnrätter”.
FoodMonitor har sökt Jensens Bøfhus.
/FoodMonitor