Är du medlem i butikskedjan Coop och använder deras poängsystem för att handla varor? Då finns det stor risk att du blir vilseledd. För om Coop har riktat ett erbjudande till dig samtidigt som du använder dina poäng så prioriteras det erbjudandet – till nackdel för dig. Och upptäcker du inte det i tid blir dessutom dina poäng förbrukade, utan förvarning.
– Det är så det är inlagt i våra system, så att erbjudandet prioriteras före tagna poängvaror, säger Coop:s konsumentkontakt.
I ett fall i dagarna betalades det 1 200 poäng för en flaska Änglamark diskmedel i Coop:s poängshop. Men i kassan blev det istället 25 procent rabatt.
Detta eftersom Coop alltså prioriterat ner köpet med poängen och istället valt att använda det för konsumenten mindre fördelaktiga erbjudandet.
Kan man själv prioritera ner det erbjudandet? – Nej, då går butikens erbjudande före.
Är det inte vilseledande då att man tror att man kan använda sina poäng men så prioriterar Coop ett annat erbjudande istället? – Jo, det kan det vara till viss del.
I ett annat nästan identiskt fall, som en kassörska på Coop nyligen berättat om, så användes poäng för att få en förpackning med chokladdryck men konsumenten fick istället betala för ett personligt erbjudande om den drycken som Coop gav prioritet. Enligt kassörskan så var detta inte en ovanlig händelse.
Om man som konsument inte upptäcker att man betalat för ett erbjudande, istället för att använda sina poäng som det var tänkt, så riskerar man att förlora poängen.
Vad händer med poängen om man inte använder dem i tid? – Då förfaller de.
Får man besked om att de är på väg att förfalla? – Inte när det gäller just tagna poängvaror, säger Coop:s kundtjänst.
FoodMonitor söker den ansvarige chefen på Coop för en kommentar.