Brittiskt priskrig trappas upp
Brittiska kedjan Tesco sänker nu priserna på drygt 1 000 produkter med totalt 200 miljoner GBP. Åtgärden är ett svar på konkurrenten Asdas sänkningar i januari, skriver DLF News Retail.
 
Asda lovade tidigare sina kunder tio procent lägre priser än konkurrenterna, och att de skulle betala mellanskillnaden till den som kunde hitta bättre priser hos en annan kedja.
  
Tesco i sin tur lovar nu återbetala prisskillnaden dubbelt upp via en voucher till de kunder som hittar billigare varor hos Asda. Garantin gäller för ett urval specificerade varor. Kunderna kommer att kunna jämföra Tescos och Asdas priser på Tescos hemsida, skriver DLF News vidare.
 
Det ekonomiska läget är mycket kärvt i Storbritannien och enligt Richard Brasher, ny koncernchef för Tesco UK, hör kedjans kunder ofta av sig och berättar om sina problem med att få hushållsbudgeten att gå ihop.
 
- Tesco kan inte påverka kostnaden för att värma upp ditt hem, priset på en tågbiljett, eller den skatt du betalar. Det här är vårt sätt att göra vad vi kan för att hjälpa konsumenterna hålla koll på hushållskassan. Vi kommer att sänka priserna på mer än 1 000 basvaror i våra butiker - från ris och te till blek- och tvättmedel. Detta kommer att gynna alla våra kunder, säger Brasher.
 
/FoodMonitor