Konsument: Göta Energi lockar med Willys och lånar metod från småkriminella gangstrar
En konsument har i dagarna anmält till Konsumentverket att denne utanför en butik tillhörande butikskedjan Willys blivit lurad av energibolaget Göta Energi i Göteborg. Energibolaget lockade med 500 kronor att handla för hos butikskedjan.
”Jag har fått en broschyr och blivit förklarat att om jag tecknar ett rörligt prisavtal för el-leveranser från Göta Energi på plats utanför Willys affär så: ... om det är dyrare hos oss än hos ditt gamla elbolag så står vi för mellanskillnaden. Dessutom fick jag 2 stycken sms a 250 kronor till min mobil för att handla hos Willys. Jag godkände avtalet, utnyttjade en av koderna för att handla. Dagen efter, ringde jag till GE kundtjänst för att försäkra mig att allt stämmer. Då visade sig att de inte kunde/ville matcha mitt nuvarande el avtal och istället försökte man erbjuda ett ännu mer diffust och ofördelaktigt avtal”, skriver konsumenten i anmälan.
”I den situation hävde jag avtalet via mail, då GE inte kunde uppfylla sin prisgaranti. Jag har fått det också bekräftat via mail men nu hävdar GE att jag har ångrat avtalet och vill kräva mig på återbetalning av Willys sms-kuponger med en faktura på 500 kronor. Jag har bestridit fakturan … Min bedömning är att detta inte är bara en vilseledande marknadsföring utan en försäljningsmetod som är lånat från småkriminella gangstrars som spottar ut bluffakturor i hopp att betalar med oron för att få en betalningsanmärkning.”
UPPDATERAD
Göta Energi säger att man inte vill kommentera det enskilda fallet. Men man bekräftar att man har ett avtal med Willys om att i anslutning till deras butiker säljer elavtal till konsumenter.
Bolaget skickar även ett mejl om vad som gäller i samband med den försäljningen:
"Göta Energis elavtal som säljs i samarbete med Willys Göta Energi och Willys har sedan november 2015 samarbetat för att ge sina kunder bättre hushållsekonomi. Både Göta Energi och Willys har stort fokus på kundnöjdhet. Det är något som även visat sig i resultatet av samarbetet med många nya nöjda kunder till både Göta Energi och Willys. Att erbjuda sina kunder bättre och billigare alternativ är något båda strävar efter. Tillsammans gynnar vi våra kunders hushållsekonomi genom att erbjuda ett prisvärt elavtal och en billigare matkasse. Nya kunder hos Göta Energi får även garantin 100 procent Nöjd, ett löfte om att det ska vara billigt, enkelt och lite roligare att vara kund hos Göta Energi. Samarbetet innebär att den som tecknar ett nytt förmånligt och enkelt elavtal, El till inköpspris, med Göta Energi samtidigt får 500 kronor att handla för i Willys butiker. Samtidigt som kunden tecknar elavtalet får den en broschyr där villkoren för elavtalet finns med. Kunden får även skriftlig bekräftelse på det ingångna elavtalet skickad till sig där villkoren för elavtalet är med.
500 kr att handla för i Willys butiker
Kunden får direkt när den har tecknat elavtalet två sms med vardera ett värde av 250 kronor, att använda hos Willys. Kundens motprestation för dessa 500 kronor är att kunden kan fullfölja det ingångna elavtalet med Göta Energi. Om avtalet inte kan fullföljas blir kunden återbetalningsskyldig för de 500 kronor den fått. Samma sak gäller givetvis om kunden ångrar elavtalet den tecknat eftersom det tecknade avtalet då inte fullföljs, se utdrag ur avtalsvillkor.
100 procent Nöjd
Elavtalet El till inköpspris är ett mycket prisvärt och bra elavtal, därför ger Göta Energi kunden garantin 100 procent Nöjd. Den innebär att om det mot förmodan är dyrare hos Göta Energi än hos kundens gamla elbolag så står vi för mellanskillnaden. Denna räknas i så fall ut och återbetalas till kunden efter det första året som kund hos Göta Energi. Göta jobbar för att det ska vara enkelt att vara kund hos oss, därför bjuder vi också på 3 månadsavgifter om kunden måste vänta mer än 5 minuter för att prata med vår kundservice eller om kunden måste göra något i bytesprocessen från sitt gamla elbolag."
/FoodMonitor
FoodMonitor-Fakta:
Det har hittills i år kommit in 18 anmälningar om Göta Energi till Konsumentverket. Förra året kom det in 28 anmälningar.
Göta Energi AB. Omsättning: 509 miljoner kronor (2016). Resultat före skatt: 11 miljoner kronor. Antal anställda: 47.