Reitangruppen, som äger bland annat Pressbyrån och 7-Eleven, har efter en dialog med flera djurorganisationer antagit en ny buräggsfri policy. Det meddelar djurrättsorganisationen Djurens Rätt idag.
– Reitangruppens beslut att sluta sälja burägg kommer förbättra livet för tusentals hönor. Det som är särskilt positivt är att deras ställningstagande inte enbart gäller hela ägg utan även ägg som ingrediens, de ofta osynliga äggen vi köper. Vi applåderar Reitangruppens beslut och hoppas att det ska bli en ögonöppnare för dagligvaruhandeln i hela Skandinavien, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt, enligt ett pressmeddelande.
På Reitangruppen är man måna om djurvälfärden.
– Att bidra till djurs välfärd är viktigt för oss, och vi ser detta som en integrerad del i hur vi bedriver våra affärer, säger Anders Oskar Bråthen, kommunikationrådgivare på Reitangruppen, enligt ett pressmeddelande.
Beslutet om buräggsfritt ska enligt uppgift vara genomfört inom hela Reitangruppen senast år 2025. Flera andra kedjor har tidigare valt bort burägg.
– Jag hoppas att det, inom en ganska snar framtid, inte längre kommer att vara accepterat att hålla hönor i bur, säger Camilla Björkbom.