LEDARSTICK Livsmedelsföretaget Orkla Foods Sverige har träffat helt rätt med maträtterna i serien Felix Veggie som tillverkas i Eslöv. Rätterna är välsmakande, balanserade, och bra positionerade när det gäller priset. Problemet är bara, enligt vad FoodMonitor erfar, att de mest populära rätterna i serien ofta tenderar att snabbt ta slut i butik.
Orkla rider på svenskarnas intresse av att äta vegetariskt. Bolaget har noterat att mycket av det som annars erbjuds på marknaden i kategorin ofta är smaklöst och inte mättar tillräckligt.
Nyligen utökade Orkla sortimentet med rätterna Felix Veggie Sweet Potato Lentil Bowl och Felix Veggie Vegetarisk Pytt.
Så hur bra går då Felix Veggie ur bolagets synvinkel?
”Vi har sett en väldigt fin utveckling på sortimentet från Felix Veggie. Det senaste året har sortimentet haft en tillväxt på 54 procent”, skriver Margareta Lantz, presschef på Orkla Foods Sverige, i ett mejl till FoodMonitor.
Det verkar också som att Orkla har lyckats hålla uppe kvaliteten på sortimentet. Så här långt har man inte drabbats av några allvarliga larm.
Det har emellertid funnits kritik när det gäller marknadsföringen. I januari förra året fällde Reklamombudsmannen Felix Veggie.