rio_bananabagNy banan
för nyttigare barn
Enligt en ny undersökning, genomförd av Synovate, är chokladmjölk, läsk och chips bland de vanligaste mellanmålen för barn när de kommer hem från skolan eller tittar på TV hemma. För att uppmuntra till nyttigare mellanmål på lanserar Chiquita denna vecka ”Chiquita Kids” som ska göra frukt mer attraktiv för yngre barn.
 
Synovates undersökning visar att nästan hälften av alla tillfrågade föräldrar vill att deras barn ska äta mer frukt. Undersökningen visar också att banan är ett av de mest populära alternativen för barn efter fritidsaktiviteter. Som favoritmellanmål tappar banan däremot i popularitet, ofta till mindre hälsosamma alternativ.
 
– Vi vill hjälpa föräldrar att erbjuda sina barn ett roligare, nyttigare mellanmål. Hemma i skafferiet eller kylskåpet är det enkelt för barn att komma över ett onyttigare alternativt som mellanmål, exempelvis kakor. Därför har vi lanserat Chiquita Kids som ska göra det roligare för yngre barn att äta frukt, säger Patrik Carlsson, Brand Manager Chiquita Sverige.
 
Den nya bananen är av samma sort som den vanliga Chiquita bananen, Cavendish, men något mindre i storlek. För att ytterligare förstärka känslan av att Chiquita Kids är barnens eget mellanmål är frukten packad i en färgglad, återvinningsbar påse som alltid innehåller en överraskning som kopplar an till ett aktuellt tema. Först ut är ett samarbete med kommande familjefilmen RIO som har premiär i Sverige i början av april.
 
– Vi vill förtydliga att Chiquita Kids vänder sig till barnen och även koppla en positiv känsla till att äta nyttigare mellanmål. Förhoppningen med Chiquita Kids är att det ska vara lättare för yngre barn att uppskatta frukt som mellanmål och i ett längre perspektiv etablera nyttigare mellanmålsvanor hos barn, säger Patrik Carlsson.
 
Chiquita Kids bananer är certifierade av Rainforest Alliance – en standard för ansvarsfullt producerade varor och tjänster till allmänheten. Chiquita Kids lanseras V.14.
 
/FoodMonitor