Idag lanseras Facebook Check-in Deals i Sverige. Snabbmatsjätten McDonald´s kommer redan från början att ge sina 440 000 dagliga gäster erbjudanden i mobilen.
”För oss är det självklart att ta tillvara den möjlighet som det innebär att vara med vid lanseringen av Facebook Check-in Deals i Sverige”, säger Kajsa Dahlberg, ansvarig för digital kommunikation på McDonald’s.
”Väldigt många av våra gäster använder Facebook i mobilen, och detta är ett helt nytt sätt för oss att nå dem. Det är viktigt för oss att finnas där våra gäster finns, att kunna förse dem med erbjudanden precis när och där de letar efter någonstans att äta.”
Till alla som idag checkar in på någon av bolagets 221 restauranger i Sverige bjuder McDonald’s på en valfri mellanstor milkshake i samband med köp av en 1955 meny.
Så fungerar det (källa McDonald´s): Gästen går in under Platser/Places via sin Facebook-applikation på mobiltelefonen, och får då en lista över platser som ligger i närområdet. De platser som är kopplade till Check-in Deals har, som McDonald’s, en gul ikon bredvid namnet. Efter att ha klickat på ikonen går det att se och ta del av erbjudandet, genom att ”checka in” digitalt på platsen. Gästen visar sedan upp telefonen vid beställning i kassan.
Facebook Check-in Deals är ett nytt sätt att driva frekvens och lojalitet genom positionsbaserade erbjudanden i mobiltelefonen.
I november 2010 lanserades tjänsten i USA och sedan februari i år är Facebook Check-in Deals även tillgängligt i Storbritannien, Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien.