Den överblivna maten på gästernas tallrikar står för det största matsvinnet på restaurangerna. Det säger 46 procent av de tillfrågade restaurangerna enligt en undersökning som Konsumentföreningen Stockholm, KfS, gjort. Nu vill föreningen att Svenskarna ber om en doggy bag.
”Om det blir mat över vid restaurangbesöket och man ska direkt hem så är det ett perfekt tillfälle att be om doggy bag och därmed spara både pengar och miljö. Att producera mat kräver stora resurser och ger negativa miljöutsläpp till luft och vatten. Om maten slängs har all miljöpåverkan skett i onödan”, säger Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö på KfS.
Men enligt KfS tycker 46 procent av Svenskar att det är pinsamt att be om en doggy bag. Många vet inte heller att restaurangerna gärna bistår med den tjänsten.
”Vi måste komma ifrån att det skulle vara pinsamt att be om doggy bag. Tvärtom är det ett tecken på medvetenhet. Vår undersökning visar dessutom att 74 procent av de tillfrågade restaurangerna tycker att det är bra när gästerna ber om doggy bag. De övriga 26 procenten får väl helt enkelt vänja sig”, säger Louise Ungerth.
Se KfS kampanjfilm med Dogge Doggelito som diggar doggy bag på www.slangintematen.se
FoodMonitor-Fakta (källa KfS):
Enkäten till svenska folket är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Enkäten besvarades under perioden 29 april – 1 maj av totalt 1 016 kvinnor och män i åldern 18-74 år. Enkäten till restauranger är genomförd via ett nyhetsbrev till branschorganisationen Sveriges Hotell och Restaurangers medlemmar. Restaurangenkäten besvarades av 35 restauranger. Resultatet finns sammanställt i rapporten Doggy bag – en god miljögärning eller bara pinsamt? på www.konsumentforeningenstockholm.se.