Matjätten Yoplait har stoppat en reklamfilm om en av sina yoghurtprodukter efter stark kritik från National Eating Disorders Association, NEDA. Organisationen anser att reklamfilmen kan skapa ett farligt beteende hos personer med ätstörningar.
”Vi hade ingen aning”, säger Tom Forsythe, vice-vd, informationsstaben, General Mills, till Huffington Post.
”Tanken hade inte föresvävat oss. Vi tyckte det var bäst att stoppa den.”
I reklamfilmen står en kvinna framför kylskåpet på ett kontor och våndas över vad hon ska äta för att inte gå upp i vikt. En annan kvinna kommer och tar sig en Raspberry Cheesecake Yoplait Lite. Därmed är även den första kvinnans beslut fattat, enligt reklamfilmen.
”För personer med ätstörningar är något så enkelt som att öppna ett kylskåp en stor sak”, säger Lynn Grefe, ordförande i NEDA
Lynn Grefe menar att Yoplaits reklamfilm förstärker uppfattningen bland de drabbade att det är normalt att våndas inför sådana val.
/FoodMonitor
PRODUKTNYTT (portfolio)
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.