Kraftig försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln under juni
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel meddelar att försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9.3 procent under juni 2020 jämfört med samma månad 2019. E-handeln fortsätter att öka starkt.
– Den kraftiga försäljningsutvecklingen som vi noterat under våren fortsätter även in i sommaren och beror säkerligen på att många semestrar på hemmaplan och lagar mer mat i hemmen, säger Karin Brynell, vd i Svensk Dagligvaruhandel, enligt ett pressmeddelande.
”Den kraftiga försäljningsutveckling inom e-handeln, som noterats under perioden då Sverige haft restriktioner för att hindra ökad smittspridning av coronaviruset, fortsatte även under juni. Ökningen i juni blev hela 135.3 procent, vilket med råge är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Hemleverans ökade med 84.3 procent och upphämtning i butik med hela 233.1 procent. Under juni 2020 stod e-handeln för en tredjedel av dagligvaruhandelns totala tillväxt, att jämföra med en sjättedel under juni 2019”, skriver organistionen i pressmeddelandet.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.