Fler anmälningar mot skandalbolaget Hyresgästkassan
Som FoodMonitor berättat om tidigare så har tidningen Hem & Hyra i dagarna avslöjat att skandalbolaget Hyresgästkassan AB i Segeltorp åter börjat skicka ut ”erbjudanden” som ser precis ut som fakturor till hyresgäster runt om i landet. FoodMonitor har denna vecka tagit del av fler anmälningar mot skandalbolaget som kommit in till Konsumentverket. Organisationen Hyresgästföreningen har enligt en konsument rekommenderat polisanmälan.
”För en vecka sen fick jag ett brev med posten från Hyresgästkassan. Där står det att man kan få ett erbjudande på 6 månader för 510 kronor att bli medlem. Jag själv var inte intresserad i det, men när jag såg brevet första gången så tänkte jag vad är det här? En faktura? Jag är inte medlem där! Tills jag såg det var ett erbjudande från hyresgästkassan. Jag gick in på deras hemsida för att se vad det var de erbjöd, men fick inte mycket information om dem & tyckte hemsidan var konstig. Tills en dag jag läste att de rapporterar & varnar till hyresgäster att inte betala bluffakturan & att Hyresgästkassan har sänt många liknande bluffakturor runt om. Jag tycker också att fakturan förmedlar otydligt för sin presentation & det fattas referensnummer till fakturan & texten där det står påminnelse och inkassokrav kommer inte att skickas ut känns lite skumt. Jag ringde till Hyresgästföreningen för jag läste att man skulle ringa till dem om man hade fått ett sådant brev. De sa att de visste om detta & att många har ringt dem om råd & de hänvisade mig att anmäla detta till er & polisen & inte betala det”, skriver en konsumenten i dagarna i en anmälan till Konsumentverket.
Så här skriver en annan konsument i en anmälan i dagarna till Konsumentverket: ”I erbjudandet jag fick (som jag tycker är väldigt snarlik en vanlig faktura) så framgår det att de är momspliktiga enligt momsregistreringsnumret samt att de även påfört en momssats på 25 procent. När jag sökte på bolaget så framkom det att företaget är vilande samt att de inte är vare sig momspliktiga eller har F-skatt. När jag sökte på styrelseledamoten Maximilian Müller (han heter Maximilian Karl Kristian Folkesson Müller /red) så verkar han varit i blåsväder förut. Detta företag verkar också ha figurerat förut med samma namn men med ett annat organisationsnummer. I brevet låg bara erbjudandet och normalt brukar ett erbjudande innehålla information om varan/tjänsten de säljer men här verkar det som att bli så snarlik som möjligt som en faktura. Jag har även gjort en webbanmälan till Skatteverket. Jag vet inte om jag också skulle ha polisanmält detta. Det kanske ni kan ge svar på”
Hyresgästkassan AB ingår i nätverket ”MilDigitalGroup”, som påstår att man är en ”koncern”, där även skandalbolagen Svensk Djurassistans AB, Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB, Svenska Utrikesgruppen AB och Digital Assistans i Sverige AB ingår. Nätverkets affärsidé tycks vara att skicka ”erbjudanden” som ser ut precis som fakturor till intet ont anande konsumenter. Svaga grupper i samhället verkar vara den främsta måltavlan för dessa utskick.
FoodMonitor har tidigare berättat om hur nätverket använder hatsajterna kritikverket.org, tillsynsenheten.se och konsumentenheten.se för att utöva repressalier mot journalister och handläggare på myndigheter.
I dagarna angrep kritikverket bland annat en chefredaktörs familj.
Fakta: Hyresgästkassan AB. Ägare: Sunny Kapindra Lal Barua som äger samtliga 5 000 aktier. Säte: Segeltorp (bolaget tycks nyligen ha bytt säte från Johanneshov). Omsättning: 0 kronor (2018). Resultat: 0. Antal anställda: 0. Tillgångar: 50 000 kronor. Befattningshavare: Sunny Kapindra Lal Barua och Maximilian Karl Kristian Folkesson Müller.
Läs FoodMonitors granskning av Hyresgästkassan AB och de övriga bolagen i ”koncernen” MilDigitalGroup här: