Dom: Livsmedelsverket satte Hedmans Delikatesser AB i fel erfarenhetsklass och begick fel i kontrollrapport
Förra året satte Livsmedelsverket charkbolaget Hedmans Delikatesser AB i Strömsund i erfarenhetsklass B vilket kraftigt ökade den årliga kontrollavgiften. Sedan gjorde Livsmedelsverket fel i en kontrollrapport. Efter det att bolaget överklagade medgav myndigheten fel i båda fallen. I dagarna kom domen i Förvaltningsrätten i Uppsala. Hedmans Delikatesser AB får rätt.
– Man känner sig glad, säger ombudet Per Nilsson på Profox i Ishult Villan i Kristdala.
– I det här fallet så har Livsmedelsverket egentligen bara tagit och bestämt sig för hur det ska vara och sedan lyssnar de inte över huvud taget. Det går inte att föra en dialog.
Hur ska andra företag som är i samma situation som Hedmans tänka? – Man behöver ha hjälp. Samtidigt måste man ha hjälp av människor som kan. Kan man inte livsmedelslagstiftningen så ...