Dryckesbolaget GodDryck i Sverige AB i Sundbyberg meddelar att man nu erbjuder klimatpositiva drycker. Samtidigt släpper man den nya produkten ”Ginger Beer”.
”GodDryck, som gör ekologiska alkoholfria drycker och ger all vinst till välgörenhet, blir nu världens första företag som erbjuder klimatpositiva drycker. Det innebär att hela värdekedjan och allt som genererar någon form av utsläpp klimatkompenseras till 110 procent, vilket gör att det binds mer växthusgaser än vad som släpps ut. I samband med att samtliga GodDrycks drycker blir klimatpositiva lanseras Ginger Beer, en uppfriskande ekologisk dryck med smak av ingefära och ekologiska äpplen”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
– Nu mer än någonsin krävs det att fler aktörer agerar för att lösa de klimatutmaningar världen står inför, det är bråttom och vi måste alla göra det vi kan. Att bli klimatpositiv är ett steg av många för GodDryck, det blir viktigt för oss att fortsatt arbeta för att minska vårt klimatfotavtryck, och alltid låta klimatet vara centralt i alla val vi gör. Vi vill att branschen tar fler och snabbare initiativ som bidrar till att minska sitt klimatavtryck. Att klimatberäkna hela sin värdekedja är inte så komplicerat som man kan tro, det är något som alla företag kan genomföra. Jag är stolt över vårt alkoholfria sortiment, och även stolt att GodDryck numera endast erbjuder klimatpositiva produkter, säger Joseph Dickenson som är vd i GodDryck, enligt pressmeddelandet.