Miljömärkningen KRAV meddelar att man i en kampanj som löper oktober månad ut lyfter att bättre arbetsvillkor är ett av de tuffa villkor som man ställer på livsmedel som får KRAV-märkas. KRAV:s regler gäller både i Sverige och i andra producentländer.
– Människor som odlar, plockar och på annat sätt jobbar inom jordbruk och livsmedelsindustri runt om i världen ska självklart ha goda arbetsvillkor! Men tyvärr ser det inte alltid ut så. Därför är jag stolt över att KRAV är en hållbarhetsmärkning som även omfattar kontroll av att medarbetarna har det bra, säger Anita Falkenek, vd på KRAV, enligt ett pressmeddelande.
”I kampanjen lyfter KRAV produkter som kommer från länder där kraven på bättre arbetsvillkor gör stor skillnad. Därför fokuserar KRAV på bananer, kaffe, russin och vindruvor. Kampanjen kommer att spridas som bilder och korta filmer via KRAVs digitala kanaler, i printannonser och i texter och reportage på KRAVs hemsida”, skriver KRAV i pressmeddelandet.
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.