KRAV satsar ännu mer på bättre arbetsvillkor
Miljömärkningen KRAV meddelar att man i en kampanj som löper oktober månad ut lyfter att bättre arbetsvillkor är ett av de tuffa villkor som man ställer på livsmedel som får KRAV-märkas. KRAV:s regler gäller både i Sverige och i andra producentländer.
– Människor som odlar, plockar och på annat sätt jobbar inom jordbruk och livsmedelsindustri runt om i världen ska självklart ha goda arbetsvillkor! Men tyvärr ser det inte alltid ut så. Därför är jag stolt över att KRAV är en hållbarhetsmärkning som även omfattar kontroll av att medarbetarna har det bra, säger Anita Falkenek, vd på KRAV, enligt ett pressmeddelande.
”I kampanjen lyfter KRAV produkter som kommer från länder där kraven på bättre arbetsvillkor gör stor skillnad. Därför fokuserar KRAV på bananer, kaffe, russin och vindruvor. Kampanjen kommer att spridas som bilder och korta filmer via KRAVs digitala kanaler, i printannonser och i texter och reportage på KRAVs hemsida”, skriver KRAV i pressmeddelandet.
/FoodMonitor

t20