Livsmedelsföretagen: svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin ökade något under pandemin
Enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen visar en undersökning gjord i november förra året att 91 procent av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det är enligt organisationen en ökning med två procent jämfört med en undersökning samma månad året innan.
− När coronapandemin slog till våren 2020 utsattes industrin för stora påfrestningar. Många svenskar började hamstra livsmedel, men våra medlemsföretag höll igång produktionen och fyllde snabbt på i butikshyllorna. Tack vare deras rådighet uppstod det aldrig någon matbrist. Företagen tar frågor om pålitlighet, säkerhet, hållbarhet och kvalitet på största allvar, och deras sätt att hantera den här krisen har stärkt konsumenternas redan stora förtroende, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen, enligt ett pressmeddelande.
Undersökningen förra året har enligt uppgift utförts av undersökningsbolaget Demoskop.
/FoodMonitor

t20