vlcdimg_4586
Mörkar Xtravaganza
ursprunget till lågkalorisoppor?
Viktminskningsbolaget Xtravaganza vill inte tala om var deras lågkalorisoppor tillverkas. Det fick en av bolagets kunder erfara. Han blev bryskt tillsagd att ”inte snoka i detta”. Livsmedelsverket sekretessbelagde informationen när kunden vände sig dit. Nu har han överklagat myndighetens beslut till Kammarätten i Stockholm.
 
”Jag har givetvis först vänt mig direkt till Xtravaganza med min förfrågan. Men efter att de blivit granskade och sågade av Sveriges Radios P1 program Kaliber stängdes alla dörrar varefter jag nekades begärd information”, skriver kunden i sitt överklagande.
 
Vidare skriver kunden att han har ”ett privat intresse och en lagstadgad rättighet att få information om vem eller vilka som är tillverkare av de VLCD-drycker jag konsumerar.”
 
VLCD, eller Very Low Calorie Diet, innebär att sopporna innehåller avsevärt färre kalorier än annan jämförbar mat och används av personer som försöker gå ner i vikt. Enligt Livsmedelverket bör man inte äta sopporna längre än tre veckor i sträck. Man bör dessutom rådfråga läkare.
 
Det är Livsmedelsverket som godkänner Xtravaganza´s soppor. Men myndigheten sekretessbelagde alltså informationen om var Xtravaganzas soppor tillverkas och hävdar att ”bolaget kan lida ekonomisk skada om informationen lämnas ut”.
 
Inte ens Xtravaganzas franchisetagare, som juridiskt är ansvariga för försäljningen via sina egna bolag, får veta var sopporna tillverkas.
 
En av Xtravaganzas franschichetagare som FoodMonitor pratat med berättar att hon får kalla handen av bolaget när frågan kommer på tal.
 
”Skulle det vara rent mjöl i påsen så skulle bolaget deklarera ursprunget på förpackningen”, säger franchisetagaren.
 
Enligt vissa uppgifter importeras sopporna från ett bolag som är registrerat i Holland. Men om Holland är ursprungslandet är oklart.
 
Xtravaganza tycker inte att bolaget behöver avslöja var lågkalorisopporna tillverkas.
 
”Vi följer Livsmedelsverkets rekommendationer om produktinformationen på påsarna. Därför väljer vi att inte skriva ut var produkten tillverkas. Anledningen till det är vi vill ha det som en affärshemlighet”, säger Anna Skepphammar, informationsansvarig, Xtravaganza.
 
Varför talar ni inte om för era franchisetagare var produkterna är tillverkade?
”Vi har inte fått den typen av frågor”, säger Anna Skepphammar.
 
Xtravaganza avböjer att svara på ytterligare frågor.
 
HÅKAN FRISELL