aIMG_3645
Anamma storsatsar på smaskiga vegoprodukter
PRODUKTNYTT Det är ingen nyhet att varumärket Anamma, som ägs av livsmedelskoncernen Orkla, gör bland de mest populära vegoprodukterna på marknaden. Många konkurrenter försöker härma deras framgångskoncept. Nu utökar Anamma sortimentet ordentligt med flera nyheter. Det handlar om växtbaserade frysta en-portionsrätter, pajer och enligt bolaget marknadens första veganska pirog.
– Vi som livsmedelsföretag måste bli ännu bättre på att stärka konsumenters möjlighet att göra klimatsmarta val och att storsatsa på växtbaserat är strategiskt viktigt både för att bidra till minimal klimatpåverkan och säkra vår framtida konkurrenskraft, säger Thomas Sjöberg, marknadschef Anamma på Orkla Foods Sverige, enligt ett pressmeddelande.
Här är nyheterna (källa: Orkla):
Anamma vegobowls – enportionsrätter av vegobolognese och vegochili. Anamma vegofärs har kokats med i såsen. Gjord på vegofärs av soja i en mustig tomatsås och spänstig tagliatelle. Den är toppad med cocktailtomater och riven vego-ost.
aIMG 3650Anammas veganska pajer – i varianterna Vegopaj ost- och skinksmak och Vegopaj Mexicana. FoodMonitors bedömning: pajen med ost- och skinksmak är mycket krämig och har en trevlig skinksmak. Mexicanapajen är riktigt bra. Lagom stark och lämnar en trevlig eftersmak.
Anamma VegoPirog – gjord med vegofärs från svenska ärtor. FoodMonitors bedömning: enkel men ändå trevlig produkt som nog kommer att uppskattas av många konsumenter.
Anamma vegokebab – gjord på tomatsås, kebabkryddade vegostrimlor av soja, rödlök, fefferoni, riven veganost och toppad med veganska crème fraiche klickar. Bakad i Vansbro.
/FoodMonitor
Bilderna: är produkter vi fick tag på i en ICA-butik i Karlstad. FoodMonitor planerar att testa fler av nyheterna.

t20