Konsumenter anmäler Svenska Vattenlaboratorium och sajten vattenlab.se till Konsumentverket
Ett antal konsumenter har i år anmält verksamheten Svenska Vattenlaboratorium AB i Luleå till Konsumentverket. Bolaget är enligt Skatteverket avregistrerat i momsregistret och saknar F-skatt men tycks ändå sälja ”produkter” till konsumenter via sajten vattenlab.se. Konsumenterna klagar bland annat på att de gör beställningar och betalar men får inga leveranser.
”Jag beställde och betalade via swish ett vattenprov via deras hemsida som aldrig dök upp och man kan inte kontakta dem. Har nu i efterhand (tyvärr) läst recensioner från andra som inte heller har fått sin beställda och betalade vara”, skriver en konsument i dagarna i en anmälan. Den konsumenten hade betalat för ”produkten” Huspaketet som kostade 1 995 kronor.
Så här skriver fler konsumenter i anmälningar i år till Konsumentverket:
”Har gjort 2 stycken beställningar av vattenprover. När jag inte fick några behållare på posten började jag att kontakta dem. Har nu mailat med dem i flera månader, då jag vill ha mina pengar tillbaka. De sa senast via sms att dem hade gjort en återbetalning, men det dyker inte upp några pengar. Nu går det inte att få ta på dem.”
”Beställt och betalat for vattenanalys genom webshop. Materialet som skulle skickas kommer aldrig fram och jag har inte fått någon information från företaget, inga pengartillbaka eller ens kontakt. Jag har hört från ett flertal andra personer som varit med om liknande från sammaföretag.
”Jag beställde ett vattenanalysprov den 2 februari i år och betalade i förväg med swish 1 050 kronor. När provet ej kommit den 14 februari kontaktade jag dem. Dessa då att paketet måste ha kommit bort med posten och frågade om jag ville annullera varan och jag åberopade då ångerrätten på 14 dagar och svarade ja. De skulle då sätta in pengarna på mitt bankkonto inom några dagar. Den 24 februari hade det fortfarande inte kommit in pengar på mitt konto och jag kontaktade dem igen. De sa då att det hade missats och att de vidarebefordrat ärendet till utbetalning. Den 3 mars hade jag fortfarande inte fått in pengarna och frågade vad som hänt och krävde att pengarna sätts in på mitt konto. Men då fick jag inget svar. Det är idag den 24 mars och det har gått en och en halv månad lite drygt sedan dessa att de skulle sätta in pengarna men inget har hänt. Hur kan jag få tillbaka pengarna?”
”Jag beställde order … av er (konsumenten redogör här för vad denne sagt till bolaget /red) den 11/1 och order … den 13/1, och betalade via swish. Det tog lång tid att få provflaskorna, försökte ringa men inget svar, skickade sedan en förfrågan om varde var i slutet av januari, samtidigt som jag då meddelade att jag ville avboka order … . Till slut kom flaskorna för order …, och de skickades in tidigt februari. 7 februari fick jag, efter många kontaktförsök, ett meddelande från er att order … var avbokad, och att order … skulle rapporteras den 8/2. Ni frågade också hur jag ville att pengarna skulle betalas tillbaka för order … . Jag frågade er om det var möjligt att betala tillbaka via swish, om jag kunde göra en förfrågan till er att återbetala 1 250 kronor. Efter det har det varit tyst, inget svar på frågan om swish och ingen utlovad rapport om order … . 10/2 skickade jag ytterligare ett mail med en önskan om att ni skulle ta kontakt, den har inte hörsammats. Har flertal tillfällen försökt att ringa samtliga telefonnummer som finns på websidan, men aldrig något svar. Lämnat meddelande på telefonsvararen som alltid svara på … och bett om att bli uppringd, detta har inte hörsammats. Till slut, efter otaliga försök, jag kontakt, och då efterfrågades ett bankkontonummer, vilket de fick den 17/2, med löfte om att återbetalning för beställning … skulle ske. Ännu har ingen återbetalning gjorts, och med tanke på att det inte går att nå dem nu igen, så tror jag ingen återbetalning kommer att göras.”
”Trots att bolaget har likviderats (kollat efteråt varför man inte får varan, använt dem tidigare vid provtagning) så är webbplats aktiv och går att beställa samt betala direkt via swish vilket vi gjorde och inte via faktura. Då borde man väl få rätt att få tillbaka pengarna”, skriver en konsument som säger ha beställt en ”produkt” som heter ”Vattenprovtagning – Stora Huspaketet”.
Även förra året kom det in denna anmälning mot bolaget:
”Jag tyckte det verkade lite misstänkt när de tog betalt via paypal, men eftersom jag köpt tjänster och produkter tidigare så tyckte jag inte det var ett problem. När jag sedan hade en fråga så märker jag att det är omöjligt att kontakta dem och började kolla upp lite. Det visar sig att bolaget är avregistrerat. En av frontfigurerna verkar vara en riktig … . Betalningen har gått till ett företag som heter … som även det är avregistrerat.”
År 2020 gjorde en konsument denna anmälan:
”Vi beställde ett vattenprov av svenska vattenlaboratorium för vi hade dåligt vatten. Vi fick som svar att vi behövde ett filter som de rekommenderade och vi köpte det maj 2019. Filtret fungerade i cirka 1 månad sen hörde vi av oss till dem i augusti 2019 för vattnet var som innan vi satt in filtret. De skickade nytt vattenprov och efter svaret kom på det så sa de att de gjort fel, att det behövs ett annat filter som är dyrare. Vi skulle få det nya filtret för alla omständigheter. Men filtret har inte kommit än över 1 år har vi väntat. Vi ringer och mailar dem nästan varje vecka men de säger att det är skickat eller kommer med bortförklaringar hela tiden. Vi har sagt att vi vill ha tillbaka pengarna men det får vi inte. Vi skaffade filtret för att vi precis renoverat badrummen. Det vattnet vi har missfärgar badrummen. Så nu eftersom inte filtret fungerar så är våra nya badrum förstört också.”
Enligt Skatteverket var alltså Svenska Vattenlaboratorium AB inte momsregistrerade i år eller förra året. Under den tiden var de enligt myndigheten inte heller registrerade för F-skatt.
FoodMonitor söker Svenska Vattenlaboratorium AB.
/FoodMonitor
Har du uppgifter om Svenska Vattenlaboratorium AB som du tycker vi bör känna till? Skriv då gärna en rad till redaktionen @ foodmonitor.se.
Fakta:
Svenska Vattenlaboratorium AB.
Omsättning: 1.5 miljoner kronor (2020-04).
Resultat: minus 357 000 kronor.
Antal anställda: 2.
Svenska Vattenlaboratorium AB tycks ingå i en "koncern" med Novumiter AB och Peter Larsson Förvaltning i Böle AB.
Novumiter AB.
Avregistrerat i momsregistret och saknar F-skatt.
Omsättning: 0.
Resultat: minus 15 000 kronor (2020).
Antal anställda: ingen uppgift.
Peter Larsson Förvaltning i Böle AB.
Har aldrig varit registrerat i momsregistret och saknar F-skatt.
Omsättning: 0 (2021-04).
Resultat: minus 13 000 kronor.
Antal anställda: ingen uppgift.
På sajten vattenlab.se anges organisationsnumret 960313-XXXX. Det tycks gå till en privatperson som äger alla aktier i Svenska Vattenlaboratorium AB.