Flingjätten Kellogg´s vill hindra The Maya Archaeology Initiative, en icke-vinstdrivande organisation som arbetar för att skydda den Mayanska kulturen, från att använda en bild på en toucan-fågel i sin logga. Enligt Kellogg´s påminner bilden för mycket om bolagets egen fågel Toucan Sam som förekommer på Froot Loops-förpackningar.
Kellogg´s advokater anser att det finns risk att konsumenterna förvirras.
The Maya Archaeology Initiative å andra sidan tycker att det finns få likheter mellan fåglarna på bilderna.
”Det är lite som Washington Redskins varumärkesintrång mot de amerikanska indianerna”, säger Francisco Estrada-Belli, ordförande i The Maya Archaeology Initiative.
The Maya Archaeology Initiatives advokat Sarah Mott anser att de två olika bilderna på fåglarna är så olika att de inte konkurrerar. The Maya Archaeology Initiatives fågel baseras på en riktig toucan, medans Kellogg´s är en seriefigur.
”Det finns inget Mayanskt i Froot Loops”, skriver Sarah Mott i ett brev till Kellogg´s.
Kellogg´s advokater har meddelat att de vill lösa konflikten utanför domstol.
Bolaget har enligt uppgift tidigare förlorat flera liknande rättstvister.