En konsument säger sig ha köpt en induktionshäll på IKEA som inte ville sluta pipa och som slutade att fungera. Enligt konsumenten har bolaget inte möjliggjort en skriftlig reklamation av varan. Det framgår av en anmälan konsumenten i dagarna gjort till Konsumentverket.
"Vi köpte en induktionshäll hos IKEA för ca 10 månader sedan. Vi registrerade direkt att den pep när den var igång och efter cirka en vecka slutade den fungera. Vi fick vänta flera veckor på en reparatör som sa att den skulle pipa (aldrig varit med om tidigare). Den höll inte ens en vecka. Återigen fick vi vänta länge på reparatören. Denna gång höll den cirka 6 månader, men den har fortsatt pipa. När vi nu kontaktade IKEA sa de först att vi skulle få en ny häll, sedan ändrade de sig och behövde få kontakt med reparatören först vilka inte svarar. Nu har vi en icke fungerande häll sedan mer än en vecka, kundservice har inte hört av sig på snart en vecka. Det anmärkningsvärda är att eftersom det inte gå ratt reklamera skriftligt så har vi inga bevis för hur vi kommunikationen och servicen brustit, till IKEAs fördel såklart. Är inte IKEA skyldiga att erbjuda kunden en möjlighet att reklamera skriftligt?"
Det handlar enligt uppgift om produkten "Induktionshäll Bridge zone 4 Boost" som ska ha köpts på IKEA Kållered.
IKEA säger inte känna till ärendet och kan inte svara på frågor om det men säger sig samtidigt vilja komma i kontakt med konsumenten.
”Vi beklagar kundens induktionshäll inte är tillfredställande. Vi på IKEA är väldigt många om att våra kunder ska vara nöjda med sitt köp och tycker att det är väldigt tråkigt att det har blivit så här. Vi har svårt att svara på frågor kring reklamationen utan att veta vilket ärende det handlar om och skulle vilja komma i kontakt med kunden för att närmare kunna titta på ärendet och se vad vi kan göra”, skriver Sandra Jakob som är presskontakt IKEA Sverige, i ett mejl till FoodMonitor.