Hamburgerkedjan Max fortsätter att ta marknadsandelar från konkurrenten McDonald's. Omsättningen ökade enligt uppgift med 12 procent förra året, till 1,2 miljarder SEK. – Vi har aldrig sålt så många hamburgare som vi gjort den här sommaren, säger Max VD Richard Bergfors till DI.
Under årets första sex månader har Max omsättning dessutom ökat med ytterligare 18 procent.
McDonald's marknadsandel har minskat även om kedjans försäljning ökade något under fjolåret. I dag har man en marknadsandel på 64,8 procent. Burger King i sin tur har 12,7 procent av marknaden.
Max har ökat stadigt under hela 2000-talet och har sedan 2005 gått från en marknadsandel på 12 procent till förra årets 18 procent, enligt Delfi Marknadspartners siffror. I år har man öppnat åtta nya restauranger, varav en i Norge. Kedjan har nu 85 restauranger i Sverige.
– Det finns fortfarande stor potential för nya hamburgerrestauranger i Sverige. Vi räknar med att öppna åtta till tio nya restauranger om året de närmaste fem åren. Dessutom ska vi växa i Norge och kanske något annat land, säger Bergfors till DI.