Heinz23
Heinz lanserar fem limited edition-flaskor med ketchup
PRODUKTNYTT Livsmedelsjätten Heinz meddelar att man lanserar flaskor med ketchup på den svenska marknaden som ska visa hur starkt svenskarnas band till ketchup är. Svenskarna konsumerar enligt bolaget 3.2 kilo ketchup per person och år.
”Vi är jätteglada över att Sverige är bland de länder som äter mest ketchup i världen. Så glada att vi ville visa det genom att lyfta fram den här kärleken på våra nya limited-edition-flaskor och hylla det svenska sättet att äta ketchup”, säger Emelie Sender, Senior Brand Manager på Heinz Nordics, enligt ett pressmeddelande.
”Men man får vara snabb om man vill ha tag i en flaska – eftersom Sverige är ett av de länder som äter mest ketchup i världen kommer de nya flaskorna snart att ta slut.”
Heinz har gjort en undersökning som bland annat avslöjar detta om svenskarna:
”Mer än 2/3 av oss äter ketchup en gång i veckan eller mer”
”40 procent äter det 2–6 gånger i veckan”
”27 procent av svenskarna äter ketchup 2–3 gånger i veckan”
”Allra helst har vi ketchup på favoriten korv med bröd, som lite mindre än 70 procent av svenskarna äter med ketchup (42 procent säger att de inte skulle kunna äta korv med bröd utan ketchup)”
”61 procent äter ketchup till spaghetti med köttfärssås och 44 procent väljer att ha ketchup på bara spaghetti (efter korv med bröd är faktiskt spaghetti med köttfärssås den mat som flest svenskar – 30 procent – säger att de inte skulle kunna äta utan ketchup)”
”51 procent äter ketchup till falukorv”
”Hamburgare ligger (inte otippat) också i topp med 63 procent”
”Våra älskade köttbullar är såklart också en favorit, som nästan hälften av svenskarna (48 procent) väljer att äta med ketchup”
”Dessa fem maträtter – korv med bröd, spaghetti, köttbullar, falukorv och hamburgare – står nu i fokus för Heinz lansering av den klassiska ketchup glasflaskan i en limited edition-design. Flaskorna kan endast beställas via Wolt Market med start den 16 januari. Gäller så länge lagret räcker”, skriver Heinz i pressmeddelandet.
/FoodMonitor
Bilder: Heinz.