aDSC_0915
Arlas netto noll-reklam förbjuds av Patent- och marknadsdomstolen
Patent- och marknadsdomstolen har förbjudit mjölkbolaget Arla att använda uttrycket "netto noll klimatavtryck" och liknande påståenden i marknadsföring av mejeriprodukter. Detta efter det att Konsumentombudsmannen, KO, stämt Arla. Arla meddelar att man är besvikna över domen.
... den påtalade marknadsföringen är vilseledande och otillbörlig ...", skriver Patent- och marknadsdomstolen i sin dom.
KO välkomnar domen.
”Patent- och marknadsdomstolen tycker, precis som KO, att företagets reklam missvisande ger intrycket att produkten inte ger upphov till något klimatavtryck alls. Eller att konsumenten får intrycket att företaget kompenserat den klimatpåverkan som produkten orsakar fullt ut, trots att det inte har bevisats vara sant”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
”Domstolen anser inte att konsumenterna förstår att företagets löfte om netto noll bygger på klimatkompenserande aktiviteter som först om 100 år skulle kunna kompensera för det klimatavtryck som mjölkproduktionen ger upphov till.”
Arla Foods AB ska också ersätta KO:s rättegångskostnader som uppgår till 354 855 kronor.
Domen från Patent- och marknadsdomstolen omfattar även ett vite på 1 miljon kronor som kan dömas ut om Arla fortsätter med den aktuella marknadsföringen.
Så här kommenterar Arlas hållbarhetschef Victoria Olsson domen i ett mejl till FoodMonitor:
”Vi är ledsna och besvikna. Att vilseleda någon har aldrig varit vår avsikt. Samtidigt bekräftar domen att hållbarhetskommunikation är svårt, och att tydligare riktlinjer behövs. Trots att vi följde de standarder som fanns så räckte inte det.
Det känns tråkigt att domstolen har tagit det här beslutet, som kan leda till att företag tvekar inför att investera i klimatkompensation. Det riskerar också att ha en negativ påverkan både på klimatet och för de cirka 15 000 småskaliga bönder som arbetar med trädplantering i Uganda.
Domen kom i går, och vi behöver analysera den närmare innan vi bestämmer om vi ska överklaga.”
/FoodMonitor
LÄS MER: Konsumentverket kritiserar Arla för påståendet ”netto noll klimat-avtryck”
LÄS MER: Arlas ekologiska mjölk är Årets Matbluff 2021
LÄS MER: 98 anmälningar mot Arla hittills denna månad