Den amerikanska restaurangkedjan Legal Sea Foods har tagit till ett ovanligt grepp för att sälja sina fiskrätter. Bolaget verkar med sina reklamfilmer håna miljöorganisationer som Greenpeace.
Legal Sea Foods reklamfilmer ser ut som de miljöorganisationerna brukar använda för att be om allmänhetens stöd. Men filmerna har en twist. Budskapet är att vi bör skydda vattenlevande djur så att vi med gott samvete kan äta dem.
Men Legal Sea Foods nekar till att medvetet försöka ge sig på miljörörelsen.
”Jag försöker inte medvetet provocera miljörörelsen”, säger Roger Berkowitz, vd i Legal Sea Foods, till USA Today.
Men hos Greenpeace är man inte roade.
”Ironiskt nog är Legal Sea Foods lax odlad och har aldrig sett några naturliga bäckar eller solbelysta vatten”, säger John Hocevar, vd i Greenpeace Oceans.
/FoodMonitor
PRODUKTNYTT (portfolio)
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.