Systembolaget står i startgropen för att göra det möjligt för kunderna att beställa ur hela sortimentet på 8 500 artiklar på webben. Dessutom utreder bolaget om hemleveranser ska vara möjliga.
”Vi utreder nu möjligheten att kunna erbjuda hemleverans, då mot en extra kostnad och ett par dagars leveranstid”, säger Magdalena Gerger, vd i Systembolaget.
Samtidigt som Systembolaget ska göra det lättare för kunderna att komma över deras produkter, vill bolaget mildra potentiella negativa efterverkningar.
”För att allmänheten också fortsättningsvis ska ha ett starkt förtroende för oss är det viktigt att vi fortsätter att både utveckla vår service samt begränsa alkoholens negativa effekter”, säger Magdalena Gerger.
Det här kommer Systembolagets utvidgade service att innebära (källa Systembolaget):
• Råd och information om mat och dryck, samt dryck och hälsa kommer att kunna ges individuellt via webben eller mobilen.
• Om det blir aktuellt med hemleverans, kommer priset att baseras på den faktiska kostnaden på en marknadsmässig nivå. Avgiften kommer att variera beroende på beställningens omfattning.
• Den hemleverans Systembolaget utreder innebär leverans några dagar efter beställning. Betalning sker i samband med beställning på webben.