McDonald's satsar på prisvärda produkter för att stoppa kundflykt
Hamburgerjätten McDonald's kunder har den senaste tiden rasat mot bolagets kraftiga prishöjningar över tid. Många har inte längre råd att äta där regelbundet. I McDonald's senaste kvartalsrapport denna vecka utlovar vd Chris Kempczinski en satsning på kärnverksamheten i strategin "Accelerating the Arches" – som innebär bland annat låga priser för vissa produkter.
”Vi är övertygade om att Accelerating the Arches är rätt spelbok för vår verksamhet och eftersom konsumenter är mer diskriminerande med sina utgifter, fokuserar vi på enastående utförande i att leverera tillförlitligt, vardagsvärde och accelererande av strategiska tillväxtdrivkrafter som kyckling och lojalitet”, säger han, enligt ett pressmeddelande.
Chris Kempczinski nämner bland annat att McDonald's på marknader som Tyskland, Spanien och Polen infört McSmart-menyn som ska ha välkomnats av kunderna.
Även i USA har åtgärder vidtagits.
”I USA lanserade vi nyligen 5 dollar Meal Deal och en stadig ström av erbjudanden på lokala marknader och på McDonalds mobilapp. Vi fortsätter att identifiera möjligheter att leverera värde, grundat i insikter och med kunden i centrum”, säger Chris Kempczinski.
/FoodMonitor