Skandalsajten bedomahalsa.com är lika värdelös som skandalsajten halsobedomning.com
KOMMENTAREN Som FoodMonitor berättat om tidigare så har sajten halsobedomning.com den senaste tiden plågat svenska konsumenter med vad som tycks vara ett rent bedrägeri i form av en ”hälsobedömning”. De senaste dagarna tycks personerna bakom även ha växlat till skandalsajten bedomahalsa.com som hittills dragit på sig 17 anmälningar hos Konsumentverket.
”Såg annons på Facebook, verkade intressant. Fyllde i mina uppgifter och fick digitalt material och en faktura. Materialet i sig verkar helt ointressant. Fakturan ser mycket märklig ut: inget post- / bankgironummer, inte heller namn på företaget. Skickade in att jag vill avbryta beställningen, men får till svar att det inte går. De hotar med inkassobyrå. Har på inrådan av polisen inte betalat något. Har förgäves sökt på nätet efter info om företaget”, skriver en konsument i en anmälan till Konsumentverket.
”Fick mail om att hälsobedömning gjorts. Ett andra mail samma dag innehöll faktura SEK 899. Därefter flera mail från företaget innan förfallodag om att skynda sig att betala för att få rabatt. Mailen och fakturan har ställts till mig men skickats till min sambos mailadress. Ingen av oss har tidigare varit i kontakt med företaget”, skriver en annan konsument i sin anmälan.
Upplägget tycks alltså vara identiskt med det som skandalsajten halsobedomning.com använder. Konsumentverket har tills idag tagit emot 90 anmälningar mot halsobedomning.
LÄS MER: 60 anmälningar mot halsobedomning och sajten halsobedomning.com
Så här skriver några fler konsumenter i sina anmälningar:
”Fick via facebook upp en länk om en hälsoundersökning. Fyllde i på morgonen och fick faktura samma dag några timmar senare. Bad om annullering men de svarar att det är försent då rapport på hälsobedömning redan skickats. Allt är en standardrapport och bluff och mycket dålig information om att det kostade, det vill säga inget man såg. det är inte heller tydligt hur jag ska betala fakturan, inget bankgiro etcetera det vill säga ingen sådan information alls på den så kallade fakturan, men hot om inkasso om man inte betalar inom 14 dagar.”
”På kvällen 25/7 fyllde jag i ett "2-minuters halsoundersökning´s-formulär på Facebook. Tidigt följande morgon fick jag ett svar och en faktura (som pdf-filer) plus ett antal länkar till ytterligare information (som jag inte har klickat på!). Då jag upptäckte summan på fakturan, hittade jag en "kontakt"-knapp och fick iväg ett mail, där jag bestred fakturan. Svaret (no-reply-adress) var att jag hade ångerrätt i 14 dagar UNDER FÖRUTSÄTTNING att tjänsten ännu inte var utförd (vilket den ju var - väldigt snabbt). Jag har talat med banken, polisen och en man på ARN, som alla avrådde från att betala!! De trodde inte att ärendet skulle skickas till inkasso, men jag såg denna artikel på nätet – https://www.bt.dk/sundhed/anette-er-truet-med-inkasso-det-er-bondefangeri ... Jag har även sett ett uttalande av en tysk handelskammare (?) – https://e-commerce-kanzlei.de/belard-web-kft-mahnung-inkasso-androhung-gesundheitsbewertung.com.html
”Jag svarade på en enkät på facebook, det stod att det var gratis att besvara enkäten jag uppfattade att det var någon sorts datainsamling som det vimlar av där från forskare bland annat. Sen får jag i princip direkt ett mail med bifogad info som jag inte efterfrågat och fick reda på att jag skulle betala 899 kronor för den skickade infon om jag betalade inom 10 dagar skulle det kosta 233 kronor. De skickad via mail Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. men läste tydligen mailet ändå. Jag bestred fakturan och hänvisade till att de skrivit att enkäten var gratis sen skrev jag att om jag ändå ansågs ha beställt något så gäller ju distansköpslagen med ångerrätt som jag skrev att jag i så fall vill hävda. Jag har alltså vid två tillfällen via mail bestridit fakturan. Om ett köp anses ha gjorts via internet kan man väl inte avtala bort distansköpslagen på detta sätt som hävdas att jag gjort (de har gjort ett formulär i gul färg där med en finstilt text där de hävdar att jag när jag skickat in skrivit under och godtagit tjänsten eftersom den levererades omedelbart med det första mailet där jag anmodades betala. Jag vill anmäla marknadsföringen och hävdar att de inte kan göra dylika avtal, jag kan inte ens påminna mig att just den finstilta texten fanns på i facebookinlägget (har inget bevis tyvärr hittar inte inlägget nu).”
”Fick mail om att hälsobedömning gjorts. Ett andra mail samma dag innehöll faktura SEK 899. Därefter flera mail från företaget innan förfallodag om att skynda sig att betala för att få rabatt. Mailen och fakturan har ställts till mig men skickats till min sambos mailadress. Ingen av oss har tidigare varit i kontakt med företaget.”
”Genom att inte tydligt ange att en beställning gjordes lurades jag och tydligen många andra att få en faktura på 899 kronor efter att ha fyllt några hälsofrågor. Direkt kom ett svar med allmänna råd och en konstig faktura samt hot om inkasso. Affärsidén är tydligen att folk skall betala av rädsla för betalningsanmärkning. Frågan är om vi som bestrider fakturan kommer att bli utsatta för det. Att många andra drabbats har jag sett på nätet.”
”Fyllde i en hälsoundersökning på facebook, och skickade in, sen kommer en faktura på betalning. Har inte fått info av företaget (inte som jag såg) om att det kommer att kosta 899 kronor. Enligt konsumentverket ska det framgå tydligt att varan/tjänsten kostar, vilket det inte gjorde. Det skall också informeras om ångerrätt och villkor för den, men det framkom inte heller, samt att det inte går att få kontakt att svara på deras mail (no-reply). Vad ska jag göra?”
Har du drabbats av skandalsajten bedomahalsa.com eller något liknande?
Tänk då gärna på att du kan få konkreta handfasta råd om vad du bör göra av Hallå konsument på Konsumentverket (deras telefonnummer är 0771-525 525). Du kan också vända dig till konsumentvägledningen i din hemkommun.
FoodMonitor har inte lyckats nå bedomahalsa.com.
HÅKAN FRISELL
Som drabbad kan du även bland annat göra detta:
Anmäla till konsumentverket: https://anmalan.konsumentverket.se/
Bestrida faktura: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura//
Här är de anmälningarna som hittills kommit in till Konsumentverket som gäller bedomahalsa:
ANM 2024/16649            2024-08-06 Vilseledande marknadsföring           
Bedomahalsa
ANM 2024/16643            2024-08-06 Vilseledande marknadsföring           
Bedomahalsa
ANM 2024/16629            2024-08-06 Obeställd vara eller tjänst, Felaktig faktura eller debitering     
Bedomahalsa
ANM 2024/16627            2024-08-06 Felaktig eller bristande prisinformation, Bristande information, Kundtjänst eller support
Bedomahalsa
ANM 2024/16540            2024-08-06 Ångerrätt, Bristande information, Vilseledande marknadsföring                     
Bedomahalsa
ANM 2024/16430            2024-08-05 Obeställd vara eller tjänst, Vilseledande marknadsföring        
Bedomahalsa
ANM 2024/16408            2024-08-02 Bristande avhjälpande eller assistans, Vilseledande marknadsföring              
Bedomahalsa
ANM 2024/16407            2024-08-02 Felaktig eller bristande prisinformation, Vilseledande marknadsföring, Kundtjänst eller support             
Bedomahalsa
ANM 2024/16406            2024-08-02 Ångerrätt, Felaktig eller bristande prisinformation, Vilseledande marknadsföring              
Bedomahalsa
ANM 2024/16405            2024-08-02 Felaktig eller bristande prisinformation, Vilseledande marknadsföring              
Bedomahalsa
ANM 2024/16401            2024-08-02 Ångerrätt, Felaktig eller bristande prisinformation, Bristande information, Vilseledande marknadsföring           
Bedomahalsa
ANM 2024/16397            2024-08-02 Felaktig eller bristande prisinformation, Vilseledande marknadsföring              
Bedomahalsa
ANM 2024/16372            2024-08-02 Vilseledande marknadsföring           
Bedomahalsa
ANM 2024/16295            2024-08-01 Felaktig eller bristande prisinformation, Vilseledande marknadsföring              
Bedomahalsa
ANM 2024/16253            2024-08-01 Vilseledande marknadsföring           
Bedomahalsa
ANM 2024/16232            2024-08-01 Felaktig faktura eller debitering, Vilseledande marknadsföring                     
Bedomahalsa
ANM 2024/15940            2024-07-26 Ångerrätt, Vilseledande marknadsföring               
Bedomahalsa