Djurens Rätt uppmanar Lidl att sluta med turbokycklingar
Djurrättsorganisationen Djurens Rätt meddelar att man på torsdag klockan 15 fått tillstånd av polisen att ha en manifestation utanför butikskedjan Lidls huvudkontor i Järfälla. Organisationen tänker uppmana bolaget, som enligt uppgift driver över 12 000 butiker, att säga nej till att köpa in turbokycklingar. Lidl tycker att Djurens Rätt vilseleder.
”Vi har redan sett stort engagemang från över 28 000 personer som har skrivit under vår namninsamling och uppmanat Lidl att ta mer ansvar för djuren. Att turbokycklingarna tvingas växa så snabbt att de får ont, blir sjuka och dör i förtid, kan inte längre ignoreras”, skriver Djurens Rätt i ett mejl till FoodMonitor.
Så här kommenterar Marita Wengelin som är kommunikations- och CSR-chef på Lidl Sverige de planer Djurens Rätt har, i ett mejl till FoodMonitor: "Hos Lidl hittar konsumenter samma sorts svenska kyckling som återfinns hos samtliga dagligvarukedjor i hela landet. I vårt standardsortiment av färsk kyckling har vi endast kyckling från Sverige, uppfödda under strikt djurskyddslagstiftning. Tyvärr vilseleder Djurens rätt därmed genom att framhålla att det bara är Lidl som inte följer European Chicken Commitment. Frågan om god djurvälfärd är en viktig fråga för Lidl och en fråga vi driver via branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, exempelvis i dialog med Svensk Fågel. Lidl internationellt har även varit i dialog med den europeiska organisationen Open Wing Alliance, utan att komma vidare. Det krävs en lösningsorienterad dialog med båda parter för att få till stånd en förbättring. För att åstadkomma en verklig förändring för svensk kycklinguppfödning krävs att producenter, branschen, dagligvaruaktörer och djurrättsorganisationer arbetar tillsammans."