Denna vecka har det kommit in inte mindre än 145 anmälningar mot budbolaget UPS till Konsumentverket. Konsumenterna rasar mot att bolaget inte levererar som det ska.
”Ren bluff, de har ej varit på min adress som de hävdat utan direkt kört mitt paket till utlämningsställe. Hävdar dock att ingen var hemma trots att vi var hemma hela dagen”, skriver en konsument i sin anmälan.
”För att inte göra den hemleverans som man betalt för (är dyrare än att använda upphämtningsställe) hittar UPS på att man ”inte var hemma eller att det saknades portkod” även när man är hemma. De gör detta vid varje leverans som ett sätt att lura svenska konsumenter på sina pengar och händer även när min partner beställer hem från Internet. De tjänar stora summor på detta på konsumenternas bekostnad och kommer undan då det är svårt att hävda att de har gjort fel. ”Hej! Ditt paket har lämnats till DIREKTEN X då du inte var hemma eller att det saknades portkod till fastigheten. Ange X på UPS.com för öppettider och paketets tillgänglighet. Fotoleg och sändningsnr krävs vid uthämtning. Mvh UPS”.”, skriver en annan konsument i sin anmälan.
Så här skriver några fler konsumenter i sin anmälningar: ”UPS ska leverera en vara. De skiter i att knacka på eller meddela att de står utanför mig, och åker vidare. De hävdar att de försökt kontakta mig utan resultat - men jag satt bokstavligen i fönstret och väntade med telefonen i handen från morgon till kväll, tittandes ut genom fönstret mot brevlådan. De körde bara snabbt förbi utan att stanna.”
”Budet levererade inte paketet hem. Budet försökte inte ens leverera paketet. Drabbade var hemma vid tillfället för leverans och såg budet och bilen. Fick hämta ut paket hos ombud istället.”
”Hade valt att få hemleverans av UPS. De dök inte upp. Det är inte första gången man betalar för hemleverans sen påstår UPD att ingen är hemma och kan därmed inte leverera paketet fast man visst väntat hemma hela dagen med porttelefonen igång.”