I måndags kom en mamma och hennes 1.5-årige son undan med blotta förskräckelsen. En kork från den populära produkten Ellas Kitchen fruktris hamnade i sonens mun och satte sig i halsen. Men efter ett snabbt ingripande från mamman kunde situationen räddas. Ärendet är nu anmält till Konsumentverket.
”Han fick in den i munnen, hostade till och jag fick ut den med mina fingrar. Men jag tänker på hur det kunde gått eller kan gå för någon annan”, skriver konsumenten i ett meddelande till FoodMonitor.
Konsumenten kontrollerade efter händelsen storleken på korken i Konsumentverkets smådelscylinder (bilden, används med tillstånd).
”Den är utformad så att den precis går ned i Konsumentverkets smådelscylinder”, skriver konsumenten i en anmälan till Konsumentverket.
Ellas Kitchen är ett varumärke som ägs av ett företag i Storbritannien. Tillverkningen av produkter som Ellas Kitchen fruktris sker enligt uppgift i olika länder inom EU.
När FoodMonitor ringer till det pr-bolag som marknadsför produkter från Ellas Kitchen i Sverige så står det snabbt klart att det inträffade inte är en överraskning. Man har känt till att dimensionerna på korken på den aktuella klämförpackningen ändrats den senaste tiden.
Trots det har inte konsumenter varnats. Inte ens Ellas Kitchen:s kunder inom dagligvaruhandeln har fått veta något.
På butikskedjan ICA ser man allvarligt på det inträffade.
”Det är allvarligt och vi har förtroende för att leverantören och produktägaren kommer att återkalla produkten om så behövs”, skriver Sandra Strandberg, pressekreterare på ICA Gruppen, i ett mejl till FoodMonitor.
”Vi har ställt frågan till vår egen leverantör för att säkerställa kvalitén kring korken som används av hela marknaden.”
/FoodMonitor
I en nästkommande artikel granskar FoodMonitor Ellas Kitchen:s agerande.