Apoteket sänker sig själva – efterfakturerar dementa
KOMMENTAREN: Det finns flera bra spelare på den svenska apoteksmarknaden. Därför är det något märkligt att det före detta monopolet Apoteket AB  beslutat sig för att egenhändigt förstöra sitt eget, trots allt, goda renommé bland konsumenterna. Apoteket har gjort det ofattbara och kräver dementa, äldre, och psykiskt sjuka, på pengar för läkemedel som man nu påstår sålts för billigt. Det rapporterar tidningen Aftonbladet om idag.
– Våra jurister säger att vi har rätt att göra så här, säger Helena Gille, chef för Apotekets verksamhet Apodos, enligt tidningen.
Det uttalandet visar på att Apoteket har jurister som inte klarar av att tolka lagstiftningen.
Anledningen till Apotekets agerande är enligt uppgift att de bytte IT-system förra året och att det då ska ha blivit något slags fel så att momsen av misstag drogs av under perioden maj förra året till mars i år.
Det säger en hel del om Apotekets verksamhet Apodos. Man upptäckte alltså inte, om man får tro på vad de påstår, att 14 192 konsumenter betalade för lite. Klarar man alltså inte ens av att hantera momsen?
Beloppen är på upp till runt 4 400 kronor. Det kan vara väldigt mycket pengar för en pensionär. Totalt är det frågan om, enligt Aftonbladet, cirka 2 miljoner kronor. Det motsvarar 0.3 procent av bolagets vinst.
Konsumentombudsmannen, KO, tycker att de nu av Apoteket utsatta konsumenterna ska bestrida den räkning de fått.
– Jag har väldigt svårt att se att det här är okej, säger Elin Häggeborn, jurist på KO, till Aftonbladet.
Frågan är om inte Apoteket tämligen omgående borde be de utsatta konsumenterna om ursäkt och erbjuda dem ekonomisk ersättning för verksamheten Apodos oförskämda beteende?
HÅKAN FRISELL