Tidningen Journalisten kritiseras för samarbete med Annonssäljarna i Gamla Stan
KOMMENTAREN Som frilansjournalist har jag genom åren stött på några riktigt fula redaktioner och tidningsägare. En av dem är tidningen VeterinärMagazinet som jag arbetat åt i flera år men som i januari förra året bytte ägare – och plötsligt utan förvarning i september slutade den nya ansvarige utgivaren Jenny Persson att beställa artiklar – trots överenskommelse – och tidningen betalar inte längre fakturor. Jag fick ingen uppsägningstid trots att det är branschstandard – och inskrivet i kollektivavtal inom branschen.
Jag har ett ombud på Journalistförbundet som nu förhandlar om detta. Vi får se vad som kommer ut av det.
Som undersökande frilansjournalist och gammal näringslivsreporter fångar VeterinärMagazinets agerande mitt intresse.
När jag tittar närmare på den koncern VeterinärMagazinet AB ingår i upptäcker jag att det bolaget ägs till hälften av Annonssäljarna i Gamla Stan AB – vilket är samma bolag som säljer annonsplats åt tidningen Journalisten, Sveriges största medietidning, som ägs av Journalistförbundet – där jag är medlem.
Det var oväntat – och intressant. Hur går det ihop?
Alex Andén är ansvarig utgivare, chefredaktör och extern verställande direktör på Tidningen Journalisten AB och han säger till mig att tidningen har som policy att enbart ha samarbeten med företag som har kollektivavtal. Det låter vackert.
Alex Andén säger också att han kollat upp med Bjarne Kristiansen som äger Annonssäljarna i Gamla Stan AB (och koncernen där VeterinärMagazinet ingår i och han är dessutom helägare i den andra hälftenägaren i VeterinärMagazinet AB /red) att bolaget har ett kollektivavtal – och han verkar nöjd med det.
Men tidningen VeterinärMagazinet har i dagsläget inget kollektivavtal som omfattar frilansjournalister som är medlemmar i Journalistförbundet – vilket Alex Andén inte tycks bry sig om.
Tidningen Journalisten och Alex Andén anlitar alltså Annonssäljarna i Gamla Stan AB trots att tidningen VeterinärMagazinet AB i samma koncern bedriver rovdrift bland frilansare – och den tidningen har dessutom inget kollektivavtal och följer inte branschstandard för uppsägningstid.
Så ser det ut ur mitt perspektiv.
Alex Andén har även försök skylla på att han är ganska ny på jobbet och inte känt till hur det ligger till. Den förklaringen håller inte längre.
Jag kontaktade honom om VeterinärMagazinets agerande redan förra året och han säger nu i ett mejl att tidningen Journalisten fortfarande anlitar Annonssäljarna i Gamla Stan AB för att sälja annonsplats.
Tidningen Journalistens fagra policy om kollektivavtal är med andra ord vatten värd – åtminstone när Alex Andén får bestämma.
Man skulle kunna tänka sig att vd Alex Andén som ansvarig utgivare för tidningen Journalisten vore intresserad av att göra något åt saken – som att säga upp avtalet man har med Annonssäljarna i Gamla Stan eller kräva bättring.
Men det verkar han inte vara.
Han svarar inte heller på en direkt fråga om hur mycket pengar Annonssäljarna i Gamla Stan förra året tjänat in åt tidningen Journalisten genom att sälja annonsplats. Han har uppgett att samarbetet pågått i ett antal år. Men de tycks inte ha lyckats överdrivet bra då tidningen Journalisten gått minus (resultat efter finansnetto: minus 469 000 kronor år 2023 /red).
Alex Andén tycks emellertid vara rejält bekymrad över att jag ska skriva något om att jag som frilansjournalist och medlem i Journalistförbundet drabbats av tidningen Journalistens samarbetsparter.
När jag säger att det blir upp till läsarna att avgöra vad de tycker får jag detta korta mejl från honom:
”Förstår jag dig rätt att du har tänkt skriva en nyhetsartikel om dig själv, gällande en konflikt du är inblandad i?”
Mitt svar till honom är nej. Det här är ingen nyhetsartikel utan en KOMMENTAR där jag berättar om vad som hänt mig som frilansjournalist.
Men jag vet nog emellertid precis vad han vill åstadkomma med sin fråga – han gör ett försök att hålla sin rygg fri från kritik. Jag är inte säker på att det kommer att lyckas.
Han är nog också orolig för att annonsörerna ska få reda på hur det ligger till.
En vanlig annonsplats i papperstidningen Journalisten kostar enligt deras egen uppgift 25 000 kronor per år. Det är något oklart hur mycket alla annonser på sajten journalisten.se kostar.
Här är några annonsörer som nog borde ta sig en funderare på sin exponering framöver:
Akademikerförbundet
Bolagsverket
Bostadsrätterna
Frälsningsarmén
Handels
Motorhistoriska Riksförbundet
Nationellt Centrum för Kvinnofrid
Officersförbundet
Sametinget
Seko
Sveriges läkarförbund
TCO
Teknikföretagen
Vision
Vårdförbundet
World Animal Protection
NWT
Utrikespolitiska institutet
Bonnier News Local
Sveriges Radio
Nyhetsbyrån
Det handlar alltså om annonsintäkter varje år från myndigheter och seriösa organisationer och bolag – som har sina egna riktlinjer.
Det finns risk för att samarbetet mellan tidningen Journalisten och Bjarne Kristiansens koncern nu bryter mot dem. Det är något vi får försöka ta reda på.
Det är för all del något märkligt att en myndighet som Bolagsverket väljer att annonsera om sin presskontakt i en papperstidning som tidningen Journalisten. Alla vet ju att bästa sättet att nå myndigheternas presskontakter är att gå in på deras sajter. Bolagsverket är inget undantag. Alltså helt bortkastade pengar för skattebetalarna. Men är det kanske så att man på det här sättet vill smöra in sig hos journalistkåren?
Hur stor del av pengarna behåller Annonssäljarna i Gamla Stan AB? Det får vi också försöka ta reda på.
Jag vill poängtera att jag uppskattar själva tidningen Journalisten och har under många år fått den i brevlådan, vilket alltid varit trevligt. Det är bara att konstatera att de har mycket duktiga journalister.
Journalistförbundet borde nu ta tidningen Journalistens ansvarige utgivare Alex Andén i örat och styra upp så att en koncern med tidningen VeterinärMagazinet AB och Annonssäljarna i Gamla Stan AB inte både kan köra över förbundets medlemmar och samtidigt sälja annonsplats åt tidningen Journalisten.
Man kan undra varför tidningen Journalisten över huvud taget behöver anlita Annonssäljarna i Gamla Stan AB. Vore det inte bättre om tidningen tog över den delen själva? Tidningens annonser tycks ju nästan sälja sig själva då myndigheter, organisationer och andra tidningar gärna vill synas hos dem.
Jag är som sagt drabbad – och vill nu göra vad jag kan för att se till att ingen mer blir det.
Alla frilansjournalister som är medlemmar i Journalistförbundet borde ha rätt till uppsägningstid enligt kollektivavtal när de arbetar åt tidningar i koncerner som tidningen Journalisten gör affärer med.
Allt annat är ett hån mot medlemmarna.
Jag vill poängtera att den här kommentaren inte är en kritik mot de hårt arbetande journalister och annan personal på tidningen Journalisten som inte ens är medvetna om att det här pågår – spelet med försäljning av annonsplats inom branschen är ofta höjt i dunkel med skumma och oetiska affärsuppgörelser i det fördolda.
Jag skriver nog en ny kommentar om det framöver.
Som det ser ut i dagsläget avråder jag frilansjournalister från att arbeta åt tidningen VeterinärMagazinet – fullt medveten om att det kan vara mycket svårt att säga nej till uppdrag så som läget i branschen är nu.
Men att avstå uppdrag kan vara bättre än behöva dra en tidning till Kronofogden och till tingsrätten.
HÅKAN FRISELL, ansvarig utgivare och frilansjournalist
Har du också blivit illa behandlad av VeterinärMagazinet, Bjarne Kristiansen, Annonssäljarna i Gamla Stan eller Alex Andén? Skriv då gärna en rad till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. (du får vara anonym).
Fakta:
Så här ser ägandet i VeterinärMagazinet i Stockholm AB enligt uppgift ut:
Aktienummer 001 – 500, OBK Media AB, 556745-6560
Aktienummer 501 – 750, Annonssäljarna i Gamla Stan AB, 556813-6666
Aktienummer 751 – 1 000, Annonssäljarna i Gamla Stan AB, 556813-6666
Så här ser ägandet i OBK Media AB enligt uppgift ut:
1-1 000, Bjarne Kristansen, (vi har utelämnat hans personnummer)
FoodMonitor söker uppgifter om ägandet i Annonssäljarna i Gamla Stan AB, Svensk Rekryteringteknik AB och Karriärstart i Sverige AB som tycks vara med i samma koncern.
Veterinärmagazinet i Stockholm AB.
Omsättning: 2.4 miljoner kronor (2023). År 2022 var omsättningen 3.4 miljoner kronor.
Resultat efter finansnetto: minus 192 000 kronor (2023). År 2022 var resultatet efter finansnetto minus 134 000 kronor.
Antal anställda: 1 (är den siffra som bolaget uppgett. Det tycks finnas fler som utför arbete). Oklart hur många frilansjournalister de anlitar.
Verkställande direktör: Odd Bjarne Kristiansen.
Annonssäljarna i Gamla Stan AB.
Omsättning: 6.7 miljoner kronor (2023).
Resultat efter finansnetto: 53 000 kronor.
Antal anställda: 1. Oklart hur många andra personer arbetar åt bolaget.
Verkställande direktör: Odd Bjarne Kristiansen.
OBK Media AB.
Omsättning: 2.5 miljoner kronor (2023).
Resultat efter finansnetto: 6.7 miljoner kronor.
Antal anställda: 2.
Ledamot: Odd Bjarne Kristiansen.
Suppleant: Linda Kristiansen.
Tidningen Journalisten AB.
Omsättning: 15.4 miljoner kronor (2023).
Resultat efter finansnetto: minus 469 000 kronor.
Antal antällda: 10.
Extern verkställande direktör: Nils Axel Andén.
LÄS MER: Hotade Carl Larsson på VeterinärMagazinet FoodMonitor?
LÄS MER: VeterinärMagazinet vilseleder läsare och annonsörer om artikel
Bilderna: illustrerar det aktuella problemet med tidningen Journalistens samarbetspartner. Foto: FoodMonitor.