Coop fokuserar på de kommande festivalveckorna i sin marknadsföring. En festivalpatrull har skapats. Artisterna Linda Bengtzing och Nanne Grönvall kommer tillsammans med programledaren Johan Pettersson att bidra med recept och tips under festivalperioden.
Genom kända musikprofiler och en kunnig festivalguide ska Coop under de kommande veckorna höja stämningen och driva trafik till butikerna, meddelar man.
– Mat är en naturlig del när man umgås och Melodifestivalen är en händelse som engagerar och för oss samman. Med vårt sponsorskap vill vi skapa engagemang och ge våra butiker ett redskap att fördjupa relationen med våra medlemmar och kunder. Att Coop blir mer synligt i emotionella sammanhang som Melodifestivalen är en del i arbetet med att ladda vårt varumärke med mer glädje och energi, säger Thomas Engelhart, vd Coop Marknad.
Tillsammans med Coops matinspiratör Sara Begner har artisterna Linda Bengtzing och Nanne Grönvall tagit fram recept som passar till en festivalkväll i tv-soffan. Recepten finns på Coops hemsida och kommer att lyftas fram i butik tillsammans med ett gratis spel som är tänkt att användas under hela tävlingsperioden.
På hemsidan finns också ett antal kortfilmer där Johan provlagar recepten tillsammans med varje artist i ett ”hemma-hos-reportage”.
Coop erbjuder även medlemmar att tävla om tusentals biljetter, eller köpa dem till specialpris, på Coops hemsida.
– Vi vet att biljetter till delfinalerna och till finalen i Globen är mycket eftertraktade. Därför har vi satsat på att tillhandahålla en mängd biljetter som våra medlemmar kan vinna eller köpa till ett mycket förmånligt pris, säger Thomas Engelhart.