På onsdagen blev Almondys vd Marius Jerndahl (foto) framröstad som vinnare av Strategitorgets pris ”Influencer of the Year” i kategorin Fast Moving Consumer Goods. Almondy har sedan millenniumskiftet åttadubblat sin försäljning och exporterar idag till ett 40-tal länder.
Strategitorgets pris delas ut till den person i branschen som starkt har influerat sitt företag på ett positivt sätt.
Motiveringen löd: ”Fokuserad ledare som omvandlat företaget från en relativt liten nischaktör till ett framgångsrikt exportbolag med försäljning i över 40 länder och med en kraftig årlig tillväxt”.
– Mycket hedrande, jag är både stolt och glad. Utmärkelsen ser jag som ett erkännande till alla våra medarbetares fina insatser som bidrar till att sprida våra tårtor ut i världen. Framgången beror på en kombination av styrkan i vårt unika koncept ”gott, enkelt och glutenfritt”, en tillväxtorienterad organisation samt fokus på innovation, kommenterade Marius Jerndahl.
År 2000 omsatte tårtbageriet från Göteborg 54 miljoner kronor, idag elva år senare, har man åtta-dubblat sin försäljning till 440 miljoner kronor.
– Trots vår starka tillväxt har vi endast börjat ”skrapa på ytan” av den potential som finns för våra tårtor utanför Sveriges gränser, säger Marius.
I bageriet utanför Göteborg bakar Almondy omkring 85 000 tårtor om dagen. Just nu lanserar man ett helt nytt premiumkoncept, Almondy Moussetårta, som är tänkt som ett ett spännande steg in i framtiden.