Många argentinare säger sig blivit förolämpade av bryggeriet Carlsberg. Anledningen är att en person som liknar fotbollstjärnan Diego Maradona tvättar golv i bolagets senaste reklamfilm. Det rapporterar tidningen Daily Mail.
Enligt tidningen ser många argentinare Carlsbergs reklamfilm som en hämnd för Argentinas egen kontroversiella reklamfilm inför OS i London, i vilken en argentinsk idrottare visas tränande på falklandsöarna. De nationalistiska tongångarna i filmen är starka.
I Storbritannien tas kontroversen på största allvar. Nyligen skickade landet marina stridskrafter i form av bland annat en ubåt till falklandsöarna. Detta inför 30-årsdagen av britternas seger i falklandskriget.
Är filmerna kränkande? Avgör själv:
/FoodMonitor
PRODUKTNYTT (portfolio)
Nespresso utökar sin Coffee+-serie med Active – en dubbel espresso med smak av vanilj, mandel och kex. Kaffet är berikat med vitamin B6, vilket enligt bolaget kan bidra till att minska trötthet och utmattning. En kopp ger 31 procent av dagligt referensintag av vitamin B6.