En pappa hade precis gett sin 7-åriga dotter en egen telefon. Då börjar Bonnier, troligtvis via de callcenterföretag man anlitar, att ringa. Enligt pappan ville Bonnier sälja prenumerationer. Och man slutar inte ringa trots att han ber dem att göra det.
Enligt pappan ringer Bonniers säljare ”hela tiden på väldigt oregelbundna tider”.
Det första samtalet från Bonnier kom enligt pappan i november förra året. Det är ännu oklart vilket bolag inom Bonnier-koncernen som ligger bakom. Men när pappan ringer tillbaka svarar man: ”välkommen till Bonnier Förlag”.
Efter det samtalet skickar pappan ett mejl till bland annat flera chefer på Bonnierförlagen. Han ber dem spärra dotterns telefonnummer från fortsatta säljförsök.
Men det hjälper inte.
Enligt pappan har säljare som representerar den Bonnierägda tidningen Aktiv Träning ringt dottern hela 10 gånger under en och samma dag.
I dagarna skickar pappan därför ett nytt mejl till flera företag inom Bonnier-koncernen, och en kopia till Konsumentverket och Etiska nämnden för direktmarknadsföring.
”Nu har det hänt igen att era representanter ringer till min 7-åriga dotter för att sälja era prenumerationer trots att jag har bett er att spärra numret”, skriver pappan i mejlet.
Vd:n för Bonnierförlagen meddelar att de tagit emot mejlet från pappan men att man inte ligger bakom den aktuella marknadsföringsåtgärden.
FoodMonitor har sökt vd:n för Bonnier Tidskrifter.