Svensk Handels rapport ”Mat på nätet” har tagits fram för andra året i rad. Den visar på en ökning för näthandeln med närmare 40 procent förra året. Sammanlagt såldes mat på nätet för 1,5 miljarder kronor.
12 procent av svenskarna handlade någon gång under förra året dagligvaror på nätet.
– Den ökningen ligger ungefär i linje med vad jag hade förväntat mig, säger Linda Hedström, e-handelsansvarig på Svensk Handel.
Av de koncept som finns att välja mellan: kompletta dagligvarubutiker, nischade specialbutiker och färdiga middagslösningar, är det sistnämnda det som ökat mest, enligt Svensk Handel.
Viktigt med frakten
En intressant aspekt är att fyra av tio anser att frakten borde ingå i priset. Tre av tio tycker att leveransen borde vara fri om man handlar för över en viss summa. Den åldersgrupp som visade sig vara mest villig att betala för hemleverans var personer från 23–35 år.
– I den gruppen finns det säkert en hel del barnfamiljer, vilket kan vara en förklaring. Barnfamiljer har ont om tid och jag kan tänka mig att de därför gärna betalar för tjänsten för att köpa sig lite tid, säger Linda Hedström.
E-handeln i Sverige ökar konstant och har idag nått en omsättning på 25 miljarder kronor eller 4,6 procent av den totala detaljhandeln.